Viimeinen MOGA: Make Orientalism Great Again!
Sain hiljattain luetuksi Edward Saidin vuonna 1978 julkaistun
mutta vasta vuonna 2011 suomeksi käännetyn kirjan Orientalismi. Se on kuvaus Idän (orientti) ja Lännen (oksidentti)
jännitteisestä suhteesta ja sen suhteen poliittisesta manipuloinnista. Puutteineenkin
se on parasta, mitä olen pitkään aikaan lukenut.
Kirja ja siitä käyty varsin poleeminen keskustelu sekä
uudelleen käynnistynyt väkivallan kierre Lähi-idässä nosti pintaan kysymyksen,
onko orientalismin renessanssi nyt alkanut. Ja jos on, niin miten sen kehyskertomus
poikkea siitä, jolle alkuperäinen orientalismi perustui?
Siitä kirjoitukseni otsikko.
Saidin kritisoima orientalismi on ”asiantuntijoiden”
kehittelemä poliittinen konstruktio, jolla Britannia ja Eurooppa ensin ja USA
myöhemmin on perustellut omaa ylemmyyttään suhteessa itään ja ”itämaalaisiin”
jo yli 200 vuoden ajan. Suhteessa islamiin puhutaan tätäkin pitempikestoisesta
tyypittelystä.
Noiden 200 vuoden aikana orientalismi on onnistunut
vakiinnuttamaan paikkansa eräänlaisena salatieteenä, jossa hyvin suppeasta
joukosta tekstejä johdetaan ”itämaalaisten” degeneraatio, jolta voi pelastaa
vain länsimainen sivistys ja sen kyky hallita ja hallinnoida itää aina
Juudeasta Kiinaan.
Avun koloniaaliset muodot ovat tosin syventäneet epäilyjä
”avun” todellisista tarkoitusperistä. Sen ”avun” perusteella ”länsi” on
kuitenkin onnistunut määrittelemään itsensä ja arvonsa, joilla se
interventioitaan perustelee ilman että ”itämaalaisilta” itseltään mitään
kysytään.
Eikä vain historiassa.
Kun Petteri Orpon hallituksessa istuvien puolueiden
kansanedustajilta hiljattain tiedusteltiin, miksi Palestiinan valtiota ei
vieläkään voida tunnustaa, moni ilmoitti syyksi, että ei ole mitään hallintoa,
jota tunnustaa. Paitsi tietysti ”terroristien” tukema hallinto, jota ei
periaatteellisista syistä pidä tunnustaa.
Laadullisesti tämä on juuri se argumentti, jota Israel on
viljellyt koko olemassaolonsa ajan ja pitempääkin. Perusolemuksensa
orientalismi saavutti tosin jo 1800-luvun lopulla, jolloin siitä leivottiin
globaalin kolonialismin ja sionismin keskeinen peruste, kyky hallita ja
sivistää.
Toisen maailmansodan jälkeen tilanne orientti on supistunut,
kun lännen siirtomaita on ainakin muodollisesti itsenäistynyt. Mutta
alkuperäisen Levantin ympäriltä löytyvä laajennettu Lähi-itä – mukaan lukien
Ukraina – on säilyttänyt paikkansa globaalin herruuden keskeisenä
sotatoimialueena.
Kanahaukat tulevat.
Kun Bush nuorempi ja kumppanit vuonna 2003 päättivät hyökätä
Irakiin, intervention poliittiset perustelut tilattiin kouralliselta USA:n
kutsumuskohtaloon hurahtaneita, kanahaukoiksi nimettyjä – heillä ei ollut
perinteistä armeijataustaa – orientalisteja, kuten Bernard Lewis ja
Fouad Ajam.
Toisin kuin virallisesti, he eivät höpöttäneet mitään
”kätketyistä joukkotuhoaseista”. Heidän perustelunsa olivat puhtaasti
ideologisia, globaaliin herruuteen perustuvia. Heidän katsannossaan ongelman
ytimessä oli satoja vuosia vanha islamilainen rappio, jonka vain USA:n
sotavoimat voisivat korjata.
Se perustelu kelpasi myös Britannian silloiselle
pääministerille, Tony Blairille, aivan yhtä hyvin kuin Israelin ja USA:n
tuoreen Iran-intervention perusteet näyttäisivät kelpaavan Britannian
nykyiselle pääministerille, Keir Starmerille. Ja miksi ei kelpaisi, jos
oletuksena on, että antautuminen on itämaalaisten toinen luonto.
Tältä osin mikään ei ole laadullisesti muuttunut.
Samat orientalistiset tavoitteet, joilla Napoleon perusteli
Egyptin valloittamista vuonna 1798, kelpaavat ”lännen” interventioiden
perusteluksi myös vuonna 2025. Tämä
näyttäisi pätevän myös suomalaisiin ”kanahaukkoihin”: mitä liberaalimpi
menneisyys, sitä ideologisempi käsitys ”idästä” ja ”lännestä”.
Emme saisi uskoa edes omin silmin näkemäämme tuhoa ja
hävitystä, jota viimeisin ”sivistystehtävä” on tuottanut. Sen sijaan meidän
tulisi uskoa hallitustemme toimet ja toimettomuuden oikeuttavia
”asiantuntijoita”, jotka kerta toisensa perään luovat ja vahvistavat toiseutta,
joilla väkivaltaa perustellaan.
Ikuiseen itämaalaisuuden uhkaan vedoten nämä kanan ja haukan
risteymät luovat vasemmalla kädellä uhkakuvia, jota he sitten oikealla kädellä,
kuten lännen ylivoimaisella sotateknologialla, ovat torjuvinaan. Kyllä tätäkin
voi tietysti kehitykseksi kutsua, mutta aika näköalattomaksi se on historiassa
osoittautunut.
Mitä seuraavaksi?
Sitä minä en varmuudella
tiedä. Mutta esimerkit, joihin
edellä olen viitannut, kielivät orientalismin uudesta
tulemisesta. Trumpismin
ja sionismin kehyskertomuksissa se on jo välinearvonsa lunastanut.
Mutta
riittääkö se tässä muodossa myös
yleiseksi ”länttä” kokoavaksi arvoksi,
jää
nähtäväksi.
Niin paljon kuin Suomessa on jahkailtu arvopohjaisesta
realismista, orientalismista ja sen pohjalla olevista arvoista ei ole
keskusteltu. Tämä on sokeuttanut
Suomen myös omassa orientalismissaan, suhteessa itärajan takana aukeavaan tilaan,
jota kansallisrunoilijamme kutsuvat ”idäksi” ja ”Aasiaksi”.
Ulkopoliittisen johtomme toistamassa katsannossa ”raakaa” ja
”raakalaismaista” sota voi olla vain silloin, kun hyökkääjänä on Venäjä. Kaikki
muut äänenpainot ovat disinformaatiota ja ”lännen” pesän likaamista.
Toivottavasti tästäkin MOGA:sta vielä jotain opitaan.
Erkki Laukkanen
24.6.2025
Takaisin |