Onko lastensuojelubisnes enne tulevista sote-sotkuista?
Lastensuojelu on yksi huonoimmista hyvinvointialueiden
palveluista. Se on myös esimerkki siitä, miten käy, jos hyvinvointialue laiminlyö
valvontavelvoitteensa ja luovuttaa jonkin palvelukokonaisuuden markkinoiden
muovailtavaksi.
Miten tähän jamaan on päädytty?
Lastensuojelulain
mukaan lastensuojelu turvaa lapsen etua ja tukee perhettä tilanteissa, joissa
omin voimin ei enää selvitä. Eräät tutkimusintressiä edustavat tahot, kuten ex tutkimusprofessori
Matti Rimpelä, ovat kuitenkin jo pitkään puhuneet lastensuojelun kriisistä.
Jo vuoden 2010 paikkeilla huomattiin, että kunnat eivät tukeneet
perheitä, koska se muka maksoi liikaa. Siksi kunnat lakaisevat hankalat nuoret
laitoksiin ja sijaisperheisiin, vaikka se maksoi huomattavasti enemmän. Oli
syntynyt pahan kierre, niin sanottu poislähettämisen kulttuuri.
Jossakin vaiheessa sitten tajuttiin, että sijoituskierteessä
oleva lapset voivat todella huonosti. Niin huonosti, että eduskunnan
oikeusasiamiehen vuonna 2019 antaman lausunnon mukaan
lastensuojelun puutteet olivat yksi Suomen kymmenestä keskeisimmästä
ihmisoikeusongelmasta.
Sekään herätyskello ei kuitenkaan herättänyt.
Ongelma on nyt siinä, että
hyvinvointialueet jatkavat
”säästöjen” tiellä eikä tilanteen
edellyttämää korjausliikettä ole tehty.
Perhekeskeisten
avohuollon tukitoimien määrä on edelleen laskenut, kun
taas kodin ulkopuolelle kiireellisesti
sijoitettujen lasten määrä on kasvanut myös
2020-luvulla.
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon kustannukset ovat jatkuvasti
kasvaneet ja ovat nyt noin 1,2 miljardia euroa, joista noin 73 prosenttia
kohdentuu yksityisten palveluntuottajien hallitsemaan sijaishuoltoon. Toiminta on
myös vahvasti keskittynyt
muutamalle suurelle toimijalle.
Välikäsinä tässä prosessissa ovat olleet alan suurimmat
toimijat, kuten Familar Oy ja Humana. Välikäsien takaa löytyvät kuitenkin
vanhat, aggressiivisesta verosuunnittelusta, saalistushinnoittelusta ja
erilaisista hintaruuveista tutut sijoittajatahot ja niiden yhteistyökumppanit, kuten
Mehiläinen, Attendo ja Terveystalo.
Tässä ympäristössä lastensuojelun laadulla ei ole enää
virkaa.
Suurten toimijoiden kilpailukyky voi perustua esimerkiksi
siihen, että kustannukset ilmoitetaan korkean kustannustason maissa ja verot
maksetaan matalan verotuksen maissa. Siten ne kykenevät tekemään muita
halvempia tarjouksia ja ostamaan pienemmät kilpailijat pois. Lopulta hintaruuvi
on omissa käsissä.
Tällaista tilannetta on perinteisesti kutsuttu määrääväksi
markkina-asemaksi, jossa yritys tai yritysryhmä voi kilpailijoiden toimista
välittämättä jotakuinkin itsenäisesti päättää hinnoistaan ja toimitusehdoistaan.
Suomen kilpailulaki ei määräävää markkina-asemaa kiellä.
Eikä mitään sellaista ole luvassa myöskään nyt valmistelussa
olevalta kokonaisuudistukselta. STM:n tiedotteen
(28.1.2025) mukaan lastensuojelun kokonaisuudistus on jaettu kahteen
vaiheeseen, josta ensimmäiseen kuuluvat kurinpitoon ja karkailuun liittyvät
asiat. Muita asioita tiedotteessa ei mainittu.
On aika vetää yhteen.
Julkista tehtävää järjestävällä viranomaisella ei ole enää
kykyä ohjata lastensuojelutoimintaa lain tarkoittamaan suuntaan, lapsen ja
perheen parhaaksi. Lain mukaan lastensuojelun painopisteen piti olla
ennaltaehkäisyssä ja peruspalveluissa, mutta käytännössä perheellä on pyyhitty
pöytää.
Syynä tähän on muutaman suurimpien toimijoiden määräävä
markkina-asema. Tämä on tunnustettu myös lastensuojelun kokonaisuudistuksen
valmistelun visiovaiheen raportissa
vuonna 2023. Mutta silti mikään ei viittaa siihen, että kokonaisuudistuksessa
tähän ongelmaan oltaisiin aikuisen oikeasti puuttumassa.
Niin kauan kuin tavoitteena on ollut sosiaali- ja
terveyspalvelujen markkinoiden keskittymisen estäminen, on käynyt täsmälleen
päinvastoin. Eikä lastensuojelu ole suinkaan ainoa sote-palvelu, jossa näin on
käynyt tai on käymässä. Samoja tunnusmerkkejä löytyy lähes kaikista
sote-palveluista.
Siten lastensuojelun nykytila voi olla myös enne bisneksen halvauttamasta
sotesta.
Erkki Laukkanen
13.3.2025
Takaisin |