Kuntatalouden
puurot ja vellit ovat nyt sekaisin
Alkuvuonna
valtionvarainministeriö on toistuvasti arvioinut kuntatalouden tilan
huonontuneen. Lääkkeeksi ongelmaan kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen
on suositellut norminpurkua keinona kuntien ”talouden vahvistamiseksi ja
elinvoiman kasvattamiseksi”.
Jotakin
tällaista saattoi jo hallitusohjelman perusteella odottaa, mutta luvattu normituksen
keventämisohjelman väliraportti ei ole valmistunut. Yritän seuraavassa
pähkäillä, mitä normien purkaminen ja elinvoiman kasvattaminen saattaisi käytännössä
tarkoittaa.
Käteen
näyttäisi jäävän tulos, että ei
niillä käytännössä tarkoiteta mitään
kovin konkreettista.
Ja vaalien lähestyessä epämääräisyys
näyttäisi vain kasvaneen.
Aloitan normeista.
Poliittiset
normit ovat välttämättömiä demokraattisten instituutioiden toiminnan
varmistamiseksi. Ilman niitä meillä ei olisi yleisesti hyväksyttävää käsitystä
siitä, mihin suuntaan seuraava askel pitäisi ottaa ja miksi.
Normien
purkaminen – ilman korvaavia normeja – jättäisi päättäjämme entistä suurempaan
epätietoisuuden tilaan. Siten norminpurku voi myös luoda sekaannusta, kriisejä
ja täysin tarpeetonta vastakkainasettelua esimerkiksi valtion ja kuntien
välillä.
Jos ministerimme
taas tarkoittaa, että nykyiset normit tulisi korvata uusilla, vallitsevaan
tilanteeseen paremmin sopivilla normeilla, niin silloin jonkun tulisi osoittaa,
että normisopeutuksen seurauksena olisi entistä elinvoimaisempi
toimintaympäristö.
Tätä hallitus
ei kuitenkaan ole tehnyt. Mutta julkaisemalla taulukon kuntien elinvoimaa mahdollisesti kasvattavista asioista se heittää haasteen kunnille ja
toivoo menestystä erilaisiin kokeiluihin, joiden seurauksena mahdollisesti
olisi nykyistä elinvoimaisemmat kunnat.
Mitä tämä
tarkoittaa?
Sitä minä en
tiedä. Minusta elinvoima on ehkä 2000-luvun suurin käsitteellinen floppi. Kuten
Kuntaliiton eräässä julkaisussa todetaan, se on eräänlainen ”jumalkäsite”,
jolle itse kukin antaa itselleen tai omalle kunnalleen sopivan merkityksen.
Yhdessä
kunnassa elinvoima nousee kuntakehityspalveluista, kuten kaavoituksesta, toisessa
koulutuksesta, kolmannessa maahanmuutosta jne. Monimerkityksessään se toimii
ikään kuin normin vastakohtana. Otatpa askeleen mihin suuntaan tahansa, olet
aina oikealla tiellä.
Epämääräisyydessään
se vetää vertoja jopa EU:n uudelle, vuonna 2007 hyväksytylle
työmarkkinamallille, joustoturvalle. Joustoturvassa on ihan sama, painotatko
joustoa vai turvaa, olet silti aina joustoturvan piirissä. Sen sekaannuksen
seuraukset ovat nyt nähtävissä.
Eikä tässä
kaikki.
Ehkä
kaikkein erikoisin piirre elinvoimassa on se, että sen kasvattaminen on yhtä
aikaa sekä tavoite että keino, keino oman kasvunsa vauhdittamiseksi. Tämän
havaittuani mieleeni nousi kysymys, mihin tässä norminpurkua enää tarvitaan,
jos elinvoiman kasvattamiseksi riittää se sama elinvoima.
Näin
määriteltynä elinvoima näyttäisi siis vahvistavan itse itseään, aivan kuten
klassisessa kehäpäätelmässä, ja tiukan paikan tullen elinvoimainen kunta vetää
itse itsensä mistä tahansa suosta. Jos pieni sarkasmi sallitaan, on kuin paroni von Münchhausen olisi tullut takaisin.
Tällä kertaa
suomalaiseen kuntapolitiikkaan.
Myönnän
toki, että kaikilla käsitteillä on omat ongelmansa. Mutta elinvoiman kohdalla
ne ovat kyllä aivan omaa luokkaansa. Käsitteen sisältöä täsmentämällä niitä
voidaan toki liudentaa, kuten Kuntaliiton elinvoimaindikaattorissa on tehty.
Mutta
tosiasiaksi jää, että elinvoiman nimeen vannominen ei ohjaa meitä
konkreettisten ongelmien juurelle, vaan pikemminkin pois niistä. Jos tavoite
oli, että elinvoima toimisi eräänlaisena kunnallisena innovaatioalustana, niin
tulokset ovat jääneet todella laihoiksi.
Tänä
päivänä
ei ole mitenkään harvinaista, että kuntapolitiikan
tavoitteeksi täsmennetään
hyvä ”pöhinä” elinvoiman kasvattamiseksi.
Eikä monikaan jaksa enää kysyä, mitä
tällä politiikkatäsmennyksellä mahdollisesti
tarkoitetaan. Pelkkä mielikuva
riittää.
Mitä sitten
pitäisi tehdä?
Parin
kuukauden päästä on alue- ja kuntavaalit, joissa kansalaiset valitsevat
edustajat seuraaviksi neljäksi vuodeksi poliittisiin päätöksentekoelimiin
kunnissa ja hyvinvointialueilla. Siksi keskusteluasetelman konkretisoimisella
on kiire.
Nyt ei nimittäin
näytä siltä, että keskustelun kohteeksi olisivat nousemassa aidot poliittiset
ongelmat, kuten koulutuksen haasteet ja kuntatalouden tilan huonontuminen, vaan
sisällöllisesti lähes tyhjät vertauskuvat, kuten norminpurku, elinvoima ja hyvä
”pöhinä”.
Tässä
kirjoituksessa osoitan sormellani erityisesti hallitusta ja vastuuministeriä.
Mutta yhtä hyvin syyttävän sormi voisi osoittaa poliittisen kielioppinsa
hukanneita puolueita.
Olisiko
tässä pienen keskustelun paikka?
Erkki Laukkanen
27.2.2025
Takaisin |