Painava
syy, hyvä että vihdoinkin löytyi
Suomen korporatistinen
työmarkkinamalli on murtumassa. Monissa asioissa työelämän sääntely ei enää
perustu neuvotteluihin työmarkkinaosapuolten välillä. Nyt hyvinkin tärkeistä ja
riidanalaisista asioista yritetään päättää yksipuolisesti hallitusohjelmakirjauksin.
Eikä kyse
ole vain sopimistavasta, vaan demokratiakäsityksestä. Vastakkain ovat
parlamentin enemmistöön tahtoon perustuva demokratia ja deliberatiivinen, myös erilaisten vähemmistöjen ja
intressiryhmien edut ja näkemykset huomioiva demokratia.
Nämä kaksi
demokratiaa törmäävät nyt myös maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikassa. Siksi heikomman
osapuolen aseman korvaaminen vahvemman osapuolen sanelulla on laajempi, ei
ainoastaan työelämän sääntelyä koskeva ongelma.
Miten tähän
on tultu?
Itse
aloittaisin sosiaalisen korporatismin synnystä 1800-luvun lopulla. Se ei alun
perin ollut mikään työmarkkinamalli, vaan roomalaiskatolisen kirkon moraalioppi
”pyhän yksityisomistuksen” suojelemiseksi.
Sille
pohjalle rakentuivat myöhemmin myös fasistiset, vahvaa johtajaa, kansallista
yhtenäisyyttä ja paikallista sopimista tähdentäneet ammattijärjestöt 1920-luvun
Italiassa ja Espanjassa.
Vasta toisen
maailmansodan jälkeen, kun maailma oli raunioina ja tarve jälleenrakentamisen
edellyttämälle eetokselle huutava, sosiaalinen korporatismi muotoiltiin sellaisiksi
kaksi- ja kolmikantaprosesseiksi, jollaisina se Suomessakin tunnettiin aina
1990-luvun lopulle asti.
Silloin alan
kirjallisuuteen ilmestyi uusi käsitehirviö, kilpailukykykorporatismi: sovitaan
mitä sovitaan, mutta vain sillä ehdolla, että Suomen vientiteollisuuden
hintakilpailukyky samalla paranee.
Muiden
alojen oli tyytyminen vientialoja pienempiin palkankorotuksiin.
Vuonna 2007,
noin 10 vuoden valmistelun jälkeen, tämä kilpailukykynäkökulma paketoitiin EU:n
uudeksi työmarkkinamalliksi, joustoturvaksi, jossa joustot (oletuksen mukaan) käynnistävät
talouskasvun, joka – ilman erillistä sopimista – tuottaa halutun turvan
rahoituksen.
Mitään
erityisiä neuvotteluja joustoja kompensoivista turvan muodoista ei enää
tarvittu. Tätä mieltä olivat silloin myös EU:n työmarkkinaosapuolet. Yhteisessä
julkilausumassaan ne kuittasivat joustoturvan yleiset suuntaviivat, vaikkakin
hieman eri painotuksin.
Työntekijäpuoli
puhui mielellään Tanskan joustoturvasta, jossa heikkoa työsuhdeturvaa
kompensoitiin aktiivisella työvoimapolitiikalla ja hyvällä työttömyysturvalla. Mutta
ei palkansaajapuolikaan tuolloin kyseenalaistanut ajatusta työsuhdeturvan
heikentämisestä.
Eivätkä sitä
tehneet myöskään Pohjoismaiden palkansaajajärjestöt, jotka muitta mutkitta
propagoivat joustoturvaa modernina sosialidemokratiana. Ajatus siitä, että
yrittäjille kuuluvia riskejä voi ja pitää siirtää palkansaajille, oli tuolloin muutenkin
aika laajasti hyväksytty.
Mutta tänään
on toinen ääni kellossa.
Petteri Orpon
hallituksen ohjelmassa on kohta, jossa työnantajille halutaan antaa
mahdollisuus irtisanoa ihmisiä ”painavan ja asiallisen syyn” sijaan pelkästään
“asiallisesta syystä”. Ja tätä, kuten eräitä muitakaan sosiaali- ja työsuhdeturvan
heikennyksiä, ay-liike ei tänään voi hyväksyä.
On vaikea
sanoa, miksi palkansaajapuolen suhtautuminen on nyt muuttunut. Mutta
todennäköisesti yksi syy on vuoden 2011 finanssikriisi, jossa joustoturvan
oletuksilta putosi pohja. Syvimmällä kävivät maat, joissa työsuhdeturvaa oli
heikennetty eniten.
Ja nyt on
sitten työtaistelun paikka.
Minä annan
kaiken tukeni SAK:n ja ammattiliittojen poliittisille lakoille. Petteri Orpon
hallituksen ohjelman kirjaukset tarkoittaisivat läpi mennessään heikomman
osapuolen aseman olennaista ja pysyväisluontoista heikentämistä.
Enkä usko,
että ohjelman vallankumoukselliset vaikutukset rajautuisivat vain
työmarkkinoille. Jos työelämän sääntelyssä, esimerkiksi kansalliseen hätätilaan
perustuen, siirrytään käytännössä vahvemman osapuolen suojeluun, sama muutos on
pian edessä kaikessa muussakin sääntelyssä.
Miltä
kuulostaisi vahvemman osapuolen suojeluun perustuva oikeusturva?
Erkki Laukkanen
31.3.2024
Takaisin |