Millainen yritys on Lockheed Martin?
Lockheed Martin on maailman suurin aseiden ja
asejärjestelmien toimittaja ja olennainen osa USA:n sotateollista kompleksia.
Lokakuun lopussa 2022 sen markkina-arvo oli 127,07 miljardia. Viimeisen vuoden
aikana – kiitos Ukrainan sodan - yhtiön markkina-arvo on kasvanut 38 prosenttia.
Suomessa Lockheed Martin tunnetaan lähinnä valituksi
tulleiden F35-hävittäjien tuottajana. Mutta toimenkuvaan kuuluu paljon
muutakin, kuten kehittyneiden teknologiajärjestelmien, tuotteiden ja
palveluiden tutkimus, suunnittelu, kehittäminen, valmistus, integrointi, ylläpito
ja koulutus.
Kysymys ei siis näyttäisi olevan vaan yksittäisten aseiden ja
asejärjestelmien hankinnasta, vaan huomattavasti pitemmälle menevästä
yhteistyöstä, paikasta Lockheed-vetoisessa alihankintaketjussa.
Millaisesta yrityksestä oikein puhumme?
Korviani alkoi kuumottaa jo runsas vuosi sitten, kun
hävittäjähankintojen valmistelusta vastaava kenraali Lauri Puranen suitsutti
televisiossa Lockheedin korruptionvastaista ohjelmaa. Se ei vastannut omaa
käsitystäni yhtiöstä.
Tietoni yhtiöstä olin hankkinut osana Transparency
Internationalin aseteollisuutta koskevaa hanketta noin 10 vuotta sitten. Tätä
artikkelia varten päivitin tietojani aiemmin luotettavaksi osoittautuneista
lähteistä. Eräitä näistä olen liittänyt artikkelini loppuun.
Tiivistäen voi sanoa, että lahjonta ja muu poliittisen
päätöksenteon manipulointi ovat olennainen osa yhtiön menestystarinaa. Ilman
aggressiivista poliittisen päätöksenteon manipulointia se ei olisi ilmeisesti
koskaan olisi päässyt nykyiseen asemaansa USA:n sotateollisen kompleksin
lippulaivana.
Sen osoittamiseksi tarkastelu on aloitettava aika kaukaa.
Ensimmäiset merkit Lockheedin harjoittamasta manipuloinnista
tulivat jo 1950-luvulla, kun USA:n sotateollinen kompleksi vasta vielä etsi toimintamalliaan
ja vaikutuskanaviaan. Mutta meni melkein 20 vuotta ennen kuin USA:n poliittinen
järjestelmä näki firman toiminnassa tutkimisen arvoisia ongelmia.
Vuoden 1975 lopulla ja vuoden 1976 alussa senaattori Frank Churchin
johtama Yhdysvaltain senaatin alakomitea päätteli, että Lockheedin hallituksen
jäsenet olivat maksaneet ystävällisten hallitusten jäsenille
sotilaslentokoneiden sopimusten takaamisesta.
Asiaa pöyhittäessä paljastui, että Lockheed oli maksanut 22
miljoonaa – nykyrahassa noin 200 miljoonaa - dollaria lahjuksia ulkomaisille
viranomaisille neuvotellessaan lentokoneiden myynnistä niin sanotussa "vuosisadan
kaupassa", joka oli yksi röyhkeimmistä lahjontakuvioista ikinä.
Vyyhti alkoi purkautua Länsi-Saksasta.
Ilmeni että Länsi-Saksan puolustusministeri Franz Josef Straussia
ja hänen puoluettaan oli voideltu vähintään 10 miljoonalla dollarilla jo vuonna
1961. Puolue ja sen johtaja kiistivät syytökset. Asiakirjojen puutteen vuoksi –
suuri osa niistä oli kadonnut – syytteitä ei kuitenkaan koskaan nostettu.
Skandaalin italialainen haara koski lahjontaa ilmavoimien
C-130 Hercules -kuljetuskoneiden hankinnassa. Poliisin sijaan mahdollista
lahjontaa tutki poliittinen aikakauslehti L'Espresso. Syytteitä ei nostettu, mutta skandaalin
välttämiseksi presidentti Giovanni Leone katsoi parhaaksi erota
virastaan elokuussa 1978.
Japanissa Lockheed palkkasi rikollispomo Yoshio Kodaman
konsultiksi hankkeeseen, jonka tavoitteena oli saada All Nippon Airways (ANA) hyväksymään
Lockheedin tarjous L-1011 TriStar -tyypin koneista. Saadakseen sopimuksen ANA:lta Lockheed maksoi todistetusti
ainakin 8,3 miljoonaa dollarin lahjukset.
Ja ne lahjukset purivat.
Lokakuussa 1972 ANA ilmoitti päätöksestään hyväksyä Lockheed
tarjous. Pääministeri sai kaupasta 1,7 miljoonaa dollaria, ANA:n viranomaiset 0,55
miljoonaa dollaria ja rikollispomo Kodama sai noin 6 miljoonaa dollaria. Pääministeri
Tanaka pidätettiin mutta vapautettiin pian takuita vastaan.
Hollannin prinssi Bernhard sai 1,1 miljoonan dollarin
lahjuksen Lockheediltä varmistaakseen, että Lockheed F-104 voittaa Dassault
Mirage 5:n ostosopimuksesta. Prinssi Bernhard kiisti syytteet, ja kuningatar
uhkasi erota, jos syytteitä tulee.
Mutta haastattelussa, joka julkaistiin vasta prinssin
kuoleman jälkeen, prinssi myönsi ottaneensa rahat. Hän sanoi: "Olen
hyväksynyt sen, että hautakiveeni kaiverretaan sana Lockheed."
Mitä näistä väärinkäytöksistä sitten seurasi?
Väärinkäytösten kokoluokkaan nähden toimintatapaan tehdyt
korjaukset olivat aika pieniä, ehkä Japania lukuun ottamatta. USA:ssa suurin
seuraus oli ostajamaiden virkamiesten lahjonnan kriminalisoiva laki vuonna 1977
(Foreign Corrupt Practices Act, FCPA).
Mutta ei porsastelu lakiin päättynyt, se vain muutti
muotoaan. Suoran lahjonnan sijaan koko toimiala alkoi käyttää epäsuoria, vaikutusvallan
kauppaamiseen (influence peddling) perustuvia keinoja, joiden todentaminen on
kertaluokkaa vaikeampi asia kuin suoran lahjonnan tapauksessa.
Eikä vaikutusvallan kauppaaminen rajoitu vain ulkomaisiin
hankintoihin. Siitä on tullut normi myös USA:n sisäisissä hankinnoissa. Niissäkin Lockheed oli suunnannäyttäjänä. Ja
yhä edelleen on, koska vaikutusvallan kauppaamista diilereille ei poliittisista
syistä ole haluttu kriminalisoida.
Tällä on seurauksensa. Jo 1980-luvulla USA:n sotateollisesta
kompleksista alettiin käyttää nimitystä rautakolmio (iron triangle).
Rautaiseksi sen teki pyöröovi Pentagonin (USA:n puolutusministeriö),
sotateollisuuden lobbareiden (Lockheed suurimpana) ja kongressin (muodollinen rahoittaja)
välillä.
Katsotaan tätä vähän tarkemmin.
Pelkästään vuonna 2018 USA:n 20 suurinta sotateollisuuden
yritystä rekrytoi riveihinsä ainakin 645 entistä puolustusteollisuuden
hankinnoista vastaavaa toimijaa – joukossa hallituksen virkamiehiä, upseereita,
kongressin jäseniä, vanhempia lakimiehiä jne. Myös liikenne yrityksistä
julkiselle puolelle on ollut vilkasta.
Pyöröoven myötä valmisteluvalta kaapattiin toimialan etuja
ajaville diilereille, jotka pitivät huolen siitä, että sotateollisuuden
määrärahat kasvavat, vaikka kolme neljästä veronmaksajasta haluaisi niitä
leikata. Poliitikot saavat palkintonsa mittavan kampanjatuen muodossa.
On siis tärkeää huomata, että demokratia instituutiona ei
valta-aseman väärinkäytöltä pelasta. Päinvastoin, demokratiainstituutiot ovat
poliittisen korruption edellytys. Ilman niitä valmisteluvallan kaappaaminen
jollekin ”kansallisesta turvallisuudesta” vastaavalle sisäpiirille näyttäisi kaikkea
muuta kuin legitiimiltä.
Poliittisen korruption olemassaoloa ei kuitenkaan haluta
myöntää.
Keskeisenä syynä siihen pidän sitä, että keskustelua
aseteollisuuden integriteetistä käydään sen omilla ehdoilla. Osittain tätä
asetelmaa voi selittää valitulla viholliskuvalla – autokraattinen itä vastaan
demokraattinen länsi – mutta osittain myös toimialan sisäisillä syillä.
Toimialan sisäinen keskittymiskehitys on tehnyt Lockheedin
kaltaisista toimijoista liian suuria kaatumaan, vähän niin kuin pankit
finanssijohtoisen kapitalismin kriisissä vuonna 2009. Jos ne sattuisivat
kaatumaan, mukana menisi koko globaali alihankintaketju.
Mutta ei hätää. Niin kauan kuin hankintojen esittelystä
vastaavat upseerit, hankintojen vaihtoehtoiskustannuksia – se mitä
poliittisesti ja taloudellisesti menetetään, kun yhteiskumppaniksi valitaan
Lockheed ja USA:n sotateollinen kompleksi – ei mieti kukaan.
Ja näin noidankehä on valmis. Ollakseen uskottavasti osa
Länttä päätettäväksi tulee vain sellaisia esityksiä, joilla vahvistetaan Lännen
asemaa suhteessa Itään. Sanalla sanoen: tällainen päätöksentekokulttuuri on
poliittisesti korruptoitunut.
Siinä kulttuurissa yksittäiset hankinnat, kuten Suomen
Lockheedilta juuri ostamat raketinheitinjärjestelmät, eivät yleensä ylitä edes
uutiskynnystä, saati sitten nostata keskustelua. Ei siis ihme, että kauppa käy ja yhtiön
markkina-arvo kohisten kasvaa.
Miksi kenraali Puranen sitten kehui Lockheed Martinin integriteettiä?
Ehkä kyseessä oli tietämättömyydestä johtuva sammakko. Tai sitten
se oli tarkoitushakuista myyntipuhetta, puhtaaksi valehtelemista. Joka
tapauksessa vilkaisu Lockheedin omaan korruptionvastaiseen ohjelmaan paljastaa,
ettei siinä ole mitään sellaista, josta yhtiötä olisi pitänyt erityisesti kiittää.
Sen sijaan, että yhtiö lähtisi korjaamaan omaa
machiavellistista toimintamalliaan, se heittää pallon takaisin vastapuolelle, ostajamaiden
hallituksille. Erityisesti tikun nokkaan nostetaan niin sanotut kehitysmaat,
jotka havaitun korruption indeksissä saavat alle puolet maksimipisteistä.
Minusta tämä on varsin vastenmielistä käsienpesua
ongelmassa, jota yhtiö itse on ollut luomassa. Voi olla, että kenraalimme eivät
näe yhtiön toiminnassa mitään suurempaa ongelmaa, mutta päteekö tämä myös
suomalaisiin poliitikkoihin?
Erkki Laukkanen
14.11.2022
Takaisin |