Valta-aseman
väärinkäyttö Venäjällä ja lännessä
Venäjän ja
lännen välistä vastakkainasettelua on selitetty myös Venäjälle tyypillisellä
korruptiolla. Epäselväksi on kuitenkin jäänyt, millaisesta korruptiosta tässä
yhteydessä puhutaan ja miten se poikkeaa lännessä esiintyvästä korruptiosta.
Yritän seuraavassa avata asiaa.
Määritelmän
mukaan korruptiolla tarkoitetaan valta-aseman väärinkäyttöä omaksi tai jonkin
porukan eduksi. Valitettavasti määritelmä ei kerro, missä raja valta-aseman
väärin- ja oikeinkäytön välillä kulkee. Tämä on korruptiota koskevan arvioinnin
yleinen ongelma niin idässä kuin lännessä.
Tähän
ongelmaan kompastuu myös maailman tunnetuin korruptiomittari, Transparency
Internationalin tuottama CPI, Corruption Perception Index (havaitun korruption
indeksi). Se mittaa lähinnä ”katukorruptiota”, eli vähemmän kehittyneille
maille tyypillistä viranomaisten lahjontaa.
Ei siksi ole
kovinkaan yllättävää, että kehittyvien ja kehittyneiden maiden saamat arvosanat
poikkeavat niin suuresti toisistaan. Mutta yllättävää voi olla, että Venäjä ja
Ukraina saavat likimain saman arvosanan, 30 – 33 pistettä sadasta
mahdollisesta. Eikä ero näiden kahden välillä ole ajan saatossa kasvanut.
Tällekin
tulokselle löytyy kuitenkin aika luonteva selitys.
CPI sivuuttaa
valtaosan niistä rakenteellisista tekijöistä, joiden hyödyntämiseen
valta-aseman väärinkäyttö yleensä perustuu. Jos nämä institutionaaliset
tekijät huomioitaisiin, ero idän ja lännen välillä olisi huomattavasti
vertailukelpoisempi kuin se CPI:n mukaan on.
Sama pätee
myös eroon Venäjän ja Ukrainan välillä. Mutta kuinka suuri se ero
todellisuudessa on, on vaikea sanoa. Molemmilla mailla on myös paljon yhteisiä
piirteitä, minkä erilaiset tulojen ja varallisuuden kätkemistä koskevat vuodot
ovat viime vuosina toistuvasti osoittaneet.
Kokonaan oma
ongelmansa on poliittinen korruptio, jossa valta-aseman väärinkäyttö perustuu
demokratiaelinten manipulointiin. Korruptioon liittyvät haitat eivät siis
poistu demokratiaelinten myötä. Demokratiaelimet ovat poliittisen korruption
välttämätön reunaehto.
Suuri osa
korruptiosta palautuu kysymykseen "isäntien" ja
"asiakkaiden" välisistä suhteista.
Venäjällä
isännän rooleissa ovat historiallisesti olleet paikalliset ylimykset, pajarit.
Nykyään samaa tehtävää ovat hoitaneet oligarkit, poliittis-hallinnollisen
eliitin kanssa verkostoituneet liikemiehet, joille Neuvostoliiton aikana
syntynyt varallisuus 1990-luvun alkupuolella siirrettiin.
Se, että
varallisuus seuraavassa vaiheessa siirrettiin maan rajojen ulkopuolelle, ei
kuitenkaan olisi onnistunut ilman länsimaista, toisen maailmansodan jälkeen
luotua omistusten salaamisjärjestelmää, jossa tilien todellisia omistajia, ns.
edunsaajaomistajia, on käytännössä mahdotonta identifioida.
Hyvän
kuvauksen salaamisjärjestelmän synnystä on esittänyt Nicholas Shaxsonin
kirjassa Aarresaaret:
miehet, jotka ryöstivät maailman (Into, 2012). Venäläiset oligarkit
eivät tätä salaamisjärjestelmää luoneet, mutta he ovat kyllä yksi
salaamisjärjestelmän tärkeimmistä asiakasryhmistä.
Olennaista on
myös tietää ketkä tästä järjestelystä ovat hyötyneet.
Eniten tästä
järjestelystä on hyötynyt sen isäntä, Lontoon City, joka on ollut houkutteleva
sijoituskohde kaikille hämärämiehille jo parin sukupolven ajan. Siitä, miten
venäläinen raha sinne tiensä löysi, ivaillaan herkullisesti John le Carrén
romaanissa Hurmaava
petturi (Tammi 2012).
Samankaltaisia
järjestelyjä on toki tehty muissakin ex-Neuvostoliiton
jäsen- ja
liittolaisvaltioissa, myös Ukrainassa. Mutta mitä laittomien
rahavirtojen varantoon tulee, niin se olisi edelleen noin 20 biljoonaa, vaikka kaikkien Venäjältä
ja Itä-Euroopasta lähtöisin olevien oligarkkien tilit
suljettaisiin.
Totta
kuitenkin lienee, että missään muualla oligarkkien toimintaa ei ole yritetty
säännellä yhtä keskitetysti, osaksi kansallista kehittämisstrategiaa, kuin
Putinin hallinnon aikana. Eikä tätä ”uuspajarismia” ole missään myöskään
mystifioitu yhtä perusteellisesti osaksi "ikiaikaista" Venäjää ja
venäläisyyttä.
Erilaisten
sisäpiirien valta näyttäisi olevan kasvussa kaikkialla.
Puitteet
niiden tarkastelulle tarjoavat kronyismi, miljardöörien keskinäisriippuvuuteen perustuva
”kaverikapitalismi” ja klientilismi, miljardöörien ja heille palveluksia tekevien asiakkaiden välinen
edunvalvonta. Molemmissa ismeissä on kysymys joidenkin suosimisesta joidenkin
muiden kustannuksella.
Seurauksena
suosimisesta on demokratiavaje ja mittavia tuottavuustappioita verrattuna
siihen, että keskinäiseen etuun ja hyvin kyseenalaiseen ”ystävyyteen”
perustuvia sisäpiirejä ei olisi. Eikä Venäjä varmasti ole ainoa maa, jossa
"kaverikapitalismi" on naamioitu ystävyydeksi.
Takavuosien
lentävä lause oli ”Tony and his cronies”, Iso-Britannian entiseen
pääministeriin Tony Blairiin viitaten. Sen jälkeen ovat tulleet monet muut
puolue-eliitin ja liikemiesten muodostat hovit, joiden sisäisestä
toimintalogiikasta tiedämme hyvin vähän, jos sitäkään.
Tonyn hovissa
lankoja veteli mediamoguli Rupert Murdoch. Presidentti Trumpin hallintoa
voitelivat fossiilienergian lobbarit. Pääministeri Boris Johnson on taas
lyönyt pääreiksi omat kaverinsa, kuten KGB-taustaisen venäläisen mediamogulin,
Jevgeni Lebedevin.
Mutta myös
klientilismi on yleistynyt.
Syynä siihen
ovat julkishallintoon tuodut, yksityisen sektorin ansaintalogiikkaa mukailevat
johtamistavat, kuten ”uusi julkisjohtaminen” sekä ”yksityisen ja julkisen
sektorin kumppanuus”, joiden myötä asiakassuhteista itsessään on tullut sopimistoiminnan
isäntä.
Kun julkista
ja yksityistä intressiä nykyään yhteensovitetaan, sopimispaikaksi tulee kuvaannollisesti
pyöreä neuvottelupöytä, jossa kuka tahansa voi istua kenen tahansa viereen ja
sopia yhteisen edun nimissä ilman, että julkista intressiä tosiasiallisesti
koskaan etukäteen täsmennetään.
Juuri tästä
syystä julkisista hankinnoista on tullut yksi korruptiivisen toiminnan areenoista.
Ja vaikka tämä asiantila on tiedetty jo kauan, korjaavia toimia, kuten
yleisöjulkista sopimusrekisteriä ja erilaisten tilien ristiin ajoa, joilla
lopulliset edunsaajat olisi mahdollista identifioida, ei ole saatu aikaiseksi.
Eikä saamattomuuden takana ole varmasti julkinen etu.
Jotkin
lukijani saattavat tässä vaiheessa hymähtää, että näinhän sen pitikin mennä:
markkinatalouden toimintaperiaatteiden sisällyttäminen julkisen palvelun
konseptiin on kaikkien etu. Vaan entäpä, jos näin ei olekaan? Entäpä, jos asiakassuhde
ei riitä ylläpitämään vallankäytön edellyttämää luottamusta?
Tähän
suuntaan näyttäisi viittaavan ns. asiakassuhteiden paradoksi.
Vaikka
”isäntien” ja ”asiakkaiden” väliset suhteet ovat vapaaehtoisia, ne ovat lähes
aina myös eriarvoisia, vahvempaa osapuolta suosivia. Maissa, joissa asiakkaat –
esimerkiksi kansalaiset, yritykset ja etujärjestöt – eivät voi tehokkaasti
liittoutua keskenään, vahvempi osapuoli on aina isäntä, myyjän asemassa oleva
taho.
Siksi
asiakassuhteen kaltainen yhteiskuntasopimus on altis pettämiselle ja puolen
vaihtamiselle. Ja vaikka ongelma on yleinen, erityisen selvästi se näkyy
ex-Neuvostoliiton vaikutuspiirin maissa. Hallitukset saattavat toki vaihtua,
mutta pian uusi hallitus on ihan samassa jamassa kuin edellinen hallitus sitä
ennen.
Tällaisessa
valta-aseman väärinkäytön verkostossa ideologiat ovat täysin merkityksettömiä.
Ja mitä puolueisiin tulee, niin niilläkin on vain välinearvo: niiden kautta
voidaan hoitaa ”isäntien” yhteiskuntavaikuttaminen. Tätä pidemmälle
valta-aseman väärinkäyttöä on vaikea viedä.
Tällaista
asetelmaa minä itse kutsuisin ideologiseksi korruptioksi, jossa toimijan ideologisia
motiiveja voi vain arvailla. Selitys A voi huomenna olla selitys B, ja sitten
taas jokin muu, josta vain suljettu sisäpiiri voi jotain etukäteen tietää.
Oma arvioni
on, että Venäjällä se on jo täyttä totta. Mutta siitä, että ideologinen
korruptio rajoittuisi vain Venäjään, en ole ollenkaan varma.
Erkki
Laukkanen
18.3.2022
Takaisin |