Julkiset palvelut julkisiksi
Avainkysymys sosiaali- ja
terveyspalvelujen järjestämisessä on, tuotetaanko
palvelut jatkossa julkisina, yksityisinä vai kolmannen
sektorin
toimesta. Toisin kuin oikeisto ja monet muut, minä itse suosin
julkista.
Tässä perusteluni.
Sote-lainsäädäntö edellyttää vahvaa, tuotannon ohjaamiseen
ja organisointiin kykenevää järjestäjää. Missään ei kuitenkaan ole määritelty
suoraan, kuinka paljon järjestäjän on tuotettava itse. Se ratkaistaan
käytännössä tuleville hyvinvointialueilla.
Oman tuotannon merkitys on kuitenkin määritelty epäsuorasti:
järjestäjällä pitäisi olla kyky estääpalvelujen eriytyminen mm. alueen,
sosiaalisen aseman ja maksukyvyn mukaan. Kokemuksesta taas tiedämme, että markkinavetoisessa
tuotantojärjestelmässä eriytymiskehitystä ei voi estää.
Siksi viime kesänä hyv äksytyssä sote-lainsäädännössä lähdetään
siitä, että yksityisiltä ja järjestöiltä ostettavat palvelut ovat luonteeltaan
täydentäviä.
Mitä tällä tarkoitetaan?
Julkisia sote-palveluja täydentävällä palvelulila
tarkoitetaan sitä, että ostopalvelut eivät syrjäytä tarjolla olevia julkisia
palveluja. Jos syrjäyttäisivät, joko vastaavassa suhteessa tai osittain, niin
silloin puhuttaisiin julkisia palveluja korvaavista palveluista.
Ongelma on nyt se, että poliittisessa keskustelussa nämä
kaksi asiaa – täydentävyys ja korvaavuus – on tarkoituksellisesti sotkettu.
Esimerkiksi Elinkeinoelämän Keskusliitto (EK) on toistuvasti väittänyt, että sote-palvelut
on yhtiöitettävä siksi, järjestäjä ei voi samanaikaisesti olla tuottaja.
No, miksi ei voisi olla? Näinhän oli silloin, kun
sote-palvelujen tuottaminen oli – ja valtaosassa kunnista edelleen on - kuntien
itsensä vastuulla. Ja toki näin on myös muissa julkisissa palveluissa, kuten
koulutuksessa. Ei koulutuksen tuotantoakaan ole yhtiöitetty ja korvattu
ostopalveluilla yksityisiltä.
Miksi poliittisesta puheesta on tehty näin kummallista?
Keskeisin syy on nähdäkseni se, että kansalaisten tuki
julkisille palveluille on pysynyt vahvana: he kokevat
saavansa veroilleen vastinetta eivätkä usko, että verovarojen kanavointi
yksityisille, voittoa tavoitteleville tahoille, parantaisi sote-järjestelmä
toimivuutta kokonaisuutena.
Sen sijaan yksityiset palvelut voivat toki täydentää
julkisia palveluja silloin kun oma tarjonta tökkii. Mutta eivät ostopalvelut
silloinkaan aivan ongelmattomia ole. Jos jotakin palvelua pitäisi lyhyellä
varoitusajalla hankkia lisää yksityisiltä, myyjä voisi hinnoitella palvelunsa, miten
haluaa.
Ja näin on myös tapahtunut.
Alimitoitetun oman tuotannon vuoksi sekä kunnat että
kuntayhtymät ovat toistuvasti joutuneet ostamaan palveluita moninkertaisella
yksikköhinnalla omaan tuotantoon verrattuna. Eikä ole harvinaista, että jo
kilpailutettuja sopimuksia on kesken kauden avattu uudelleen hinnoiteltaviksi.
On myös ymmärrettävä, että alueelliseen, ns. rajatun
julkisuuden sopimiseen liittyy huomattava korruptioriski. Monista lupauksista
huolimatta Suomessa ei vieläkään ole lakia julkista tehtävää hoitavista
osakeyhtiöistä, joiden päätöksenteko ja sopimukset olisivat veronmaksajien
tarkistettavissa.
Mitä tästä päättelemme?
Jos tavoite edelleen on ihmisten välisten sosiaali- ja
terveyserojen kaventaminen, julkiset palvelut on jatkossakin tuotettava valtaosin julkisina.
Jos tästä
tavoitteesta tingitään, ei ole mitään takeita siitä, että soten
alkuperäiset tavoitteet saavutetaan.
Erkki Laukkanen
5.1.2022
Takaisin
|