Miksi aktiivimalli ei kannusta?
Kannustimet ovat taloustieteen ydintä. Kepillä ja
porkkanalla ihmisiä voidaan kannustaa aiempaa parempiin tuloksiin. Mutta väärän
kannustamisen seurauksena tulokset voivat myös heikentyä.
Tällaista kohtaloa voi ennustaa myös vuoden vaihteessa
voimaan astuneelle aktiivimallille, jossa työttömiä kannustetaan lyhytaikaisiin
työsuhteisiin kepillä, jonka nimi on työttömyysturvan leikkaus. Työministeri
Jari Lindströmin mukaan myös muita kepin sovelluksia on valmisteilla.
Työttömien ja muiden kansalaisten keskuudessa nämä aikeet
ovat herättäneet tyrmistystä. Ja ainakin osa ay-liikkeestä on suunnittelemassa
vastatoimia. Hyvä niin, mutta toki kysymys työvoimapolitiikan kannustimista
olisi pitänyt avata jo aiemmin. Aktiivimalli on vain jatkoa kauan sitten
valitulle tielle.
Miten tähän on tultu?
Työttömien kannustamisen nimiin ovat vannoneet kaikki
hallitukset vuodesta 1995 lähtien. Hallituksen kokoonpanosta riippumatta työvoimapolitiikan
pitkänä linjana on ollut työttömän oman vastuun lisääminen. Eikä tästä
päälinjasta ole tingitty, vaikka tulokset ovat olleet kehnonlaisia.
Valitun linjan mukaan työllistymistä tuetaan nykyään lähinnä
työttömyyden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana. Työttömyyden pitkittyessä tukea
on aina vain vähemmän. Ja yli vuoden työttöminä olleet pitkäaikaistyöttömät ovat
kannustaneet lähinnä itse itseään.
Siksi työvoiman ulkopuolelle siirtymisestä on 2000-luvulla tullut
yhä yleisempi työnhaun päättämistapa, kuten Työvoimapoliittiseen
aikakauskirjaan (3/2012) kirjoittamassani artikkelissa osoitin. Omavastuuseen
perustuvat kannustimet eivät ole toimineet. Ja tuskin toimivat aktiivimallinkaan kohdalla.
Miksi eivät toimi?
Yksi vastaus löytyy Samuel Bowlesin kirjasta The Moral Economy (Yale University
Press, 2016). Se on kirja kannustumien ja hyvän kansalaisuuden välisestä
suhteesta. Kirjan mukaan kannustaminen voi onnistua vain silloin, kun valittu
kannustin vahvistaa hyvää kansalaisuutta, yksilön käsitystä omasta vastuustaan.
Kun yksilö ymmärtää ja hyväksyy kannustamisen perusteet,
niin kannustin – oli se sitten keppi tai porkkana – vahvistaa ponnisteluja ongelmalliseksi
todetun tilanteen muuttamiseksi. Mutta jos ei ymmärrä eikä hyväksy, ihmisten
käyttäytyminen saa tavoitteen vastaisia muotoja. Otetaan esimerkki.
Eräässä päiväkodissa, jossa ongelmana oli myöhästely lasten
noudossa, kannustimeksi ajoissa hakemiselle säädettiin pieni sakko
myöhästelijöille. Mitä tapahtui? Tapahtui niin, että myöhästely vain lisääntyi.
Toisin sanoen, valittu kannustin – myöhästymisen hinnoittelu - heikensi
vastuullista käyttäytymistä.
Uuden, ihmisten käyttäytymistä tutkivan taloustieteen haaran
mukaan sama pätee moniin muihin demoralisoiviin kannustimiin, kuten työaikojen
ja korvattavien sairauslomapäivien määrän yksipuoliseen muuttamiseen. Ne
syrjäyttävät sen moraalin, jonka varaan yhteishyvän pitäisi perustua.
Mistä ratkaisu ongelmaan?
Vastauksia tähän on esitetty vähän. SAK:n 23.1. esittämän
linjauksen mukaan aktiivimalli on kumottava ja karenssit yksinkertaistettava. ”Toimeentulon
leikkaaminen ei ole kannustamista vaan rankaisemista. Kannustaminen on
palveluita ja tukemista. Työpaikkoja ei synny työttömyysturvaa leikkaamalla.”
Juuri näin. Mutta millaista kannustamista, palveluita ja
tukemista tarvitaan, siitä SAK:n vaihtoehto ei vielä kovin paljon kerro. Toteaa
tosin, että työvoimapolitiikkaan pitäisi saada enemmän yksilökohtaista
harkintaa ja kasvokkain kohtaamisia erityisesti työttömyyden alkuvaiheessa.
Vaikutelmaksi tästä kaikesta on jäänyt, että politiikan
valtavirrassa aktiivimallin nähdään meillä edelleen omana erillisenä ongelmanaan,
joka voidaan ratkaista ilman puuttumista työvoimapolitiikan pitkään linjaan,
vastuun siirtämiseen työvoimahallinnolta työttömälle itselleen.
Millaisesta haasteesta oikein puhumme?
Aktiivimallin kannustinongelmat ovat osa yleisempää työvoimapolitiikan
linjaa, jonka julkilausuttuna tavoitteena on työllisyysasteen nostaminen yli 70
prosentin. Kun yksi tunti viikossa riittää, työllisyysaste voi nousta, vaikka työllisten
tekemien työntuntien määrä kansantaloudessa ei lisääntyisi.
Tämän linjan kääntöpuolelta löytyy piilotyöttömyyden ja
vajaatyöllisyyden kasvu, lisääntyvät toimeentulo-ongelmat ja tukitoimien
väheneminen eniten tukitoimia tarvitsevien työttömien joukossa. Mutta jos
hallitus tuijottaa vain työllisyysasteeseen, nämä ongelmat eivät nouse
keskustelun kohteeksi.
Näin meille on luotu kaksi rinnakkaista todellisuutta,
työttömien ja hallituksen todellisuus. Itse pelkään, että aktiivimallin myötä
ero näiden kahden todellisuuden välillä kasvaa niin suureksi, jossa hallitus ja
työttömät eivät enää ymmärrä toisiaan.
Se tilanne on nyt pelottavan lähellä.
Erkki Laukkanen
3.2.2018
Takaisin
|