Sote-yhteisyritykset, riesa vai ratkaisu?
Arvion
mukaan OECD-maiden terveysmenot kasvavat noin 5 prosenttia vuodessa. Noin 95 % kasvusta
on terveyspalvelujen myynnin kasvua, loput kiinteistöinvestointeja. On siis
selvää, että myös yksityisten toimijoiden fokus on palvelujen tuotannossa, ei kiinteistöissä.
Yksi keino yritysten
markkinaosuuden kasvattamiselle on yhteisyritys, jonka osakkaina on sekä
yksityisiä että julkisia toimijoita. Yhteisyrityksessä julkinen taho on se,
joka tilaa, ja yksityinen taho se, joka tuottaa. Ihan niin kuin Länsi-Pohjassa,
ja monissa muissa tuotantosopimuksissa.
Miten
tällaisiin yhteisyrityksiin pitäisi suhtautua?
Niistä on
sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Menestyksellä yhteisyrityksiä on käytetty
hankkeissa, joilla on selkeä alku ja loppu. Tyypillinen esimerkki on teiden
rakentaminen. Mutta pieleenkin voi silloinkin mennä, kuten Länsi-metron
kohdalla meni.
Eniten
ongelmia on raportoitu julkispalveluiden tuottamisessa. Eivätkä yhteisyritykset
terveyspalveluissa eivät juuri koskaan ole lunastaneet lupausta
kustannustehokkaista ja laadukkaista palveluista. Myös toiminnan jatkuvuuden
kannalta yhteisyritykset voivat olla riski.
Jatkuvuuden
turvaamiseksi sopimuksista on tehty pitkäaikaisia, vielä pitkäaikaisempia kuin
se 15 vuotta, mihin Länsi-Pohjassa päädyttiin. Mutta mitä pitempi sopimusaika,
sitä suurempi monopoliriski ja sitä heikompi kuntien tai kuntayhtymien
neuvotteluasema.
Kokonaan oma
ongelmansa on päätöksenteon läpinäkyvyys.
Koska
yhtiölainsäädäntömme
ei tunne päätöksenteon yleisöjulkisuutta,
yhteisyrityksiin perustuvasta
valmistelusta tulisi vääjäämättä
korruptiivista. Kun sopijat tietäisivät aina enemmän
kuin ne, joiden nimissä sovitaan, valta-aseman
väärinkäyttöä olisi vaikea
välttää.
Näin
sanoessani en tarkoita vain korruption kriminalisoitua ydintä, lahjontaa.
Tarkoitan asiaa, jota alan kirjallisuudessa kutsutaan poliittiseksi
korruptioksi, jossa valta-aseman väärinkäyttö perustuu demokraattisten instituutioiden
myötävaikutukseen. Ilman sitä kaupankäynti tyrehtyisi.
Se on vähän
kuin yrittäisi kaavoittaa Tuusulaa ilman jättimäisiä maaomistuksia haalineen
Sjöblomien dynastian myötävaikutusta. Ei siitä mitään tulisi. Mutta toisinpäin,
dynastian myötävaikutuksella, ja pientä korvausta vastaan, kaavoittamisesta
tulisi todella helppoa.
Juuri nyt
poliittisen sote-korruption edellytykset ovat tapissa. Tällä hetkellä Suomessa
on toistakymmentä sote-kuntayhtymää, joissa on ainakin sivuttu terveyspalvelujen
tuottamisen ulkoistamista alan suurille toimijoille. Tämän lisäksi on koko
joukko isompia ja pienempiä kuntia.
Myönnän toki,
että myös palvelujen integraatioon liittyviä syitä yhteistuotannolle voi olla.
Mutta
kyllä
palvelujen integraatiokin tarvitsee omat institutionaaliset
reunaehtonsa:
todellinen palvelujen integraatio edellyttää sellaista
päätöksenteon
integraatiota, jossa määräävään
markkina-asemaan ja valta-aseman
väärinkäyttöön
perustuvat riskit on minimoitu.
Valitettavasti
näitä reunaehtoja ei ole vielä olemassa. Eikä niitä koskeva keskustelukaan ole
vielä hallituksen hallussa. Siksi reunaehtojen täsmentäminen on jäänyt
käytännössä sopijaosapuolille, kuten kunnille, kuntayhtymille ja alan suurille
yksityisille toimijoille.
Juuri
nyt
esittelijän etu on alan suurilla yksityisillä toimijoilla. Ne
kykenevät
tekemään tarjouksia, joista kuntien ja kuntayhtymien on
vaikea kieltäytyä. Ne
kykenevät mm. sisällyttämään sopimuksiin
kuntien käsiin jäävät sote-kiinteistöt
tavalla, johon valtio ei kykene.
Miten yhteistuotantoon
perustuvia sopimuksia pitäisi rajoittaa?
Hallituksen mukaan
rajoituslakia tullaan tiukentamaan siten, että kaikkiin yli 30 prosentin ulkoistuksiin
sisällytetään korvaukseton irtisanomisehto. Lisäksi hallitus on luvannut huolehtia,
että sote-palveluiden järjestämisvastuu säilyisi kunnissa ja kuntayhtymissä
vielä vuoden 2019 ajan.
En itse usko,
että nämä toimet palauttaisivat valmistelun sote-retoriikasta tutulle
yhteishyvän tielle. Syy siihen on yksinkertainen: vaikka luvatut rajoitukset tehtäisiin,
olisi edelleen mahdollista sopia yhteisyrityksistä, joissa yksityisen puolen
markkinaosuus jäisi alle 30 prosentin.
Jos 30
prosentista tulisi uusi, poliittisesti legitimoitu normaali, paine
yhteisyritysten luomiseen säilyisi. Ja laskentavasta riippuen yksityisille
toimijoille voisi eräissä palveluissa tulla asema, joka ei laadullisesti
poikkeaisi siitä, mitä määräävällä markkina-asemalla perinteisesti tarkoitetaan.
Se olisi
edelleen bisnes-keskeinen, läpinäkymätön ja aidosti korruptiivinen toimintaympäristö.
Enkä olisi enää
kovin hämmästynyt, vaikka hallitus ei lupaamiaan rajoituksia tekisikään.
Erkki
Laukkanen
2.12.2017
Takaisin
|