Julkinen päätöksenteko julkiseksi myös kuntien osakeyhtiöissä
Suomessa kuntien omistamien
osakeyhtiöiden toimintaan ei sovelleta julkisuuslakia.
Tämä asia on pikaisesti korjattava. Julkinen
päätöksenteko on tehtävä julkiseksi myös
kuntien omistamissa osakeyhtiöissä.
Syitä tähän on monia.
Yksi syy on 1.6.2017
kokonaisuudessaan voimaan astuva uusi kuntalaki, jonka mukaan
valtuutetuilla tulee olla keinot koko kuntakonsernin poliittiseen
ohjaamiseen, mukaan lukien kunnan omistuksessa olevat
osakeyhtiöt.
Toinen syy on kuntalaisten
oikeus tietää, miten heidän veroeurojaan
käytetään. Ruotsissa tämä on ratkaistu siten,
että kuntalaisilla on tiedonsaantioikeus kaikkeen kunnalliseen
päätöksentekoon (Offentlighets- och säkerhetslagen,
2009). Julkista tehtävää hoitavat yhtiöt
rinnastetaan viranomaisiin.
Kolmas syy on 1.1.2019
voimaan astuvaksi suunniteltu sosiaali- ja terveyspalveluiden
kokonaisuudistus, Sote. Sen osalta on lupailtu, että
sote-palveluita tuottaviin yhtiöihin sovelletaan julkisuuslakia.
Mutta lakivalmistelu ei ole käynnistynyt ja asiasta tehty
eduskunta-aloite on hautautunut jonnekin.
Mihin julkisuutta tarvitaan?
Vielä 1980-luvulla
kunnat tuottivat palvelunsa itse. Mutta vuoden 1995 kuntalain
myötä tuottamisvastuu vaihtui järjestämisvastuuksi.
Tämän uudistuksen myötä kunnallisten
osakeyhtiöiden määrä ampaisi nopeaan kasvuun siten,
että kuntapalveluja tuottaa tänä päivänä
yli 2000 kunnallista osakeyhtiötä.
Osa kunnallisista
osakeyhtiöistä toimii markkinaehtoisesti ylikunnallisilla
markkinoilla, osa vain oman kunnan kuntakonsernin sisäisten
palvelujen tuottajina. Osa yhtiöistä on kunnan täysin
omistamia, osassa on myös muita omistajia. Omistajina voi olla
myös kuntakonsernin muita yhtiöitä.
Suomessa kunnallisten
osakeyhtiöiden päätöksentekoon sovelletaan
osakeyhtiölakia siten, että päätösasiakirjat
ovat julkisia vain yhtiön omistajaa edustavalle hallitukselle.
Muusta julkisuudesta päättää yhtiön
toimitusjohtaja. Linjaksi koko maassa on tullut liikesalaisuudesta
johdettu erittäin niukka julkisuus.
Se, miten yhtiö kertoo
päätöksistään ja
päätösperusteistaan kunnanhallitukselle kertoo, on
jokaisessa kunnassa ratkaistava erikseen. Erikseen on ratkaistava
myös se, kuinka ja miltä osin kunnanhallitus
välittää saamansa tiedot
kunnanvaltuutetuille.
Tällainen tiedon toimitusketju on ongelmallinen.
Se johtaa
vääjäämättä erilaisiin
läpinäkyvyysongelmiin, jotka vaikeuttavat valtuutettujen
kykyä osallistua kuntakonsernin ohjaamiseen liittyvään
päätöksentekoon. Ja mitä kuntalaisiin tulee, he
saavat tietää kuntayhtiöiden toiminnasta
lähinnä sen, mitä paikallinen media siitä
mahdollisesti kertoo.
Kuntalain tarkoituksen
kannalta tällainen vahvasti rajattu ja satunnainen julkisuus
on ongelmallista. Se johtaa myös hyvin hankaliin
vastuukysymyksiin silloin kun jokin menee pieleen. Ja näin
epämääräisessä tiedon toimitusketjussa syntyy
helposti presidentti Trumpin hallinnosta tuttuja vaihtoehtoisia
totuuksia.
Paras ratkaisu
tähän ongelmaan on Ruotsin malli, laki yleisöjulkisista
yhtiöistä. Se tekisi kunnan omistamien yhtiöiden
esityslistoista ja päätösluetteloista
pääsääntöisesti yleisöjulkisia siten,
että kuka tahansa kuntalainen voisi päätökset ja
päätösperusteet halutessaan tarkistaa kunnan
nettisivuilta.
Liikesalaisuuden piiriin
jäävät asiat täsmennettäisiin laissa, ilman
toimitusjohtajille tai muille ”omistajien edustajille”
jäävää tulkintaetuoikeutta.
Miksi uuden, yleisöjulkisuuteen perustuvan lain valmistelu ei ole jo käynnistynyt?
Sitä on vaikea sanoa. Uudessa kuntalaissa ajatellaan, että
läpinäkyvyys on toteutettavissa myös ilman
lainsäädäntötoimia, kunnan
hallintosääntöä rukkaamalla tai konsernijohdon
tehtäviä selkeyttämällä.
Niiden ongelmana on se,
että ne tuottavat lukuisia, mahdollisesti hyvinkin erilaisia ja
ristiriitaisia tiedon tuottamis- ja
jakamiskäytäntöjä, joiden yleistä
yhteiskunnallista merkitystä olisi vaikea arvioida.
Kun laki turvaa vain oikeuden
saada konsernijohdolta tietoja, mutta ei täsmennä miten, erot
valtuutettujen tiedonsaantioikeuksissa voivat entisestään
jopa kasvaa. Ja kun lain tasolla ei täsmennetä, mitä
liikesalaisuuden piiriin jää, sen piiriin jää
myös paljon sellaista tietoa, jota valtuutetut tarvitsisivat
kuntakonsernia koskevan päätöksenteon tueksi.
Ei hyvä.
Suomalaisen
korruptiotutkimuksen yksi keskeinen tulos on se, että kunnissa ja
kuntayhtymissä jylläävät erilaiset hyvä veli
-verkostot, joiden vallankäyttö on muilta joko täysin
tai suurelta osin salattua. Kuntapalvelujen yhtiöittämisen
myötä tämä ongelma näyttäisi vain
pahentuneen.
Tällaisen ongelman
ratkaisuksi ei riitä konsernijohdon tiedonsaantioikeuksien
täsmentäminen. Myös valtuutettujen ja kuntalaisten
tiedonsaantioikeuksia on laajennettava. Yksinkertaisin keino
näiden tavoitteiden saavuttamiseksi on laki yleisöjulkisista
kuntayhtiöistä.
Erkki Laukkanen
1.4.2017
Takaisin
|