Onko meillä enää työvoimapolitiikkaa?
Syksyn aikana hallituksen pitäisi löytää keinot, joilla
estettäisiin ennätystasolle nousseen työttömyyden muuttuminen rakenteelliseksi.
Miten tähän tilanteeseen on tultu? Millaisista keinoista tässä puhutaan?
Vaikutelmaksi viimeisten kuukausien keskustelusta on jäänyt,
että hallituksen työvoimapolitiikalle asettamat tavoitteet on yksi juttu, ja
hallituksen työvoimapolitiikan tuottamat tulokset toinen juttu. Ja että ei näin
saa olla jatkossakin.
Kysymys siitä, onko harjoitetulla työvoimapolitiikalla enää
työvoimapoliittisia perusteita, ei nouse esille. Vaikka juuri siitä pitäisi
keskustella.
Havainnollistan ongelmaa oheiselle kuviolla, jossa työvoimapolitiikan
toimivuutta on arvioitu hallituskausittain jaksolla 1995 – 2015. Kuvio näyttää kuinka suuri osa
työttömyysjaksoista on kunakin vuonna päättynyt työllistymisiin,
työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin tai työvoiman ulkopuolelle.

Vuonna 1995 tavoitteeksi asetettiin työttömyyden
puolittaminen, Paavo Lipposen I ja
II hallituksen vetovastuulla. Ja tulosta syntyi, ainakin aluksi. Työttömyyttä
ei tosin koskaan puolitettu, vaikka talous kasvoikin. Mutta 1990-luvun laman
aikana syntynyt pitkäaikaistyöttömyys saatiin lopulta aisoihin.
Kiitos siitä kuuluu vuoden 1987
työllisyyslakia mukailevalle
työvoimapolitiikalle, jonka ensisijaisia kohderyhmiä olivat
nuoret ja
pitkäaikaistyöttömät. Valtaosa
työvoimapolitiikan järeistä toimista, kuten
työllistämisestä
työllistämistuella ja työvoimapoliittinen koulutus, meni
juuri näille ryhmille.
Mutta muutos oli jo tulossa.
Vuonna 1998, työministeri Liisa Jaakonsaaren valmisteluvastuulla, päätettiin ”Suomen mallista”. Ministeri
itse luonnehti sitä syvenevän palvelun malliksi. Mutta sitä se ei todellakaan ollut.
Käytännössä yhä suurempi osa toimenpiteistä suunnattiin juuri työttömiksi
jääneille, pitkäaikaistyöttömien kustannuksella.
Ja aluksi, silloin kun talous vielä kasvoi, homma näytti
toimivan tälläkin sabluunalla. Vuonna 2003, kun Matti Vanhasen I hallitus aloitti, 59 prosenttia työttömyysjaksoista
päättyi työllistymiseen. Mutta sen jälkeen kehitys otti uuden suunnan:
työllistyneiden osuus kääntyi pysyvään laskuun.
Mutta ”varhaisen puuttumisen periaatetta” työvoimapolitiikan
huonot tulokset eivät ole koskaan uhanneet. Pikemminkin päinvastoin. Jyrki Kataisen hallituksen aloittaessa vuonna
2011, enää viidesosa työllistymistä tukevista toimista meni
pitkäaikaistyöttömille.
Neljä viidestä pitkäaikaistyöttömästä oli tuuliajolla.
Työministeri Lauri Ihalaisen
johdolla tätä ongelmaa yritettiin kyllä korjata erilaisilla kokeilu- ja
kuntoutustoimenpiteillä, jotka oheisessa kuviossa on sisällytetty ryhmään muu
syy. Miksi sinne? Siksi että ei niitä työvoimapolitiikan perinteisiin keinoihin,
kuten loppumassa olevaan tukityöllistämiseen, voi sisällyttää.
Kokeiluilta ja valmennuksilta puutuu selkeä kohdejoukko:
niitä voidaan osoittaa nuorille, iäkkäille, juuri työttömiksi jääneille ja
pitkäaikaistyöttömille. Sisällöllisesti kuntouttavaa työtoimintaa ja sen
kehittämistä ohjaa sosiaaliministeriö ja omaehtoisia opintoja opetusministeriö.
Tutkimuksen puutteen vuoksi niiden vaikuttavuutta on vaikea
arvioida. Mutta toki oheisesta kuviostakin voi nähdä, että nämä uudet temput
eivät työllistä: vuonna 2015 enää 43 prosenttia työttömyysjaksoista päättyi
työllistymiseen. Virta työvoiman
ulkopuolelle, sekä suoraan että välillisesti, on jo likimain samaa luokkaa.
Mutta silti ne kaikki sisällytetään työvoimapolitiikan
tehokkuutta mittaavaan aktivointiasteeseen. Ilman näitä uusia toimenpiteitä
aktivointiaste, toimenpiteissä olevien määrä suhteessa työttömiin
työnhakijoihin, olisi 20 prosentin tasolla, noin 15 prosenttiyksikköä virallista
lukua pienempi.
On vaikea sanoa, kuka tästä sumutuksesta viime kädessä
hyötyy. Jos tavoitteena nimittäin edelleen on työllisyysasteen nosto, niin se
tavoite ei varmasti toteudu niin kauan kun työvoimapolitiikka ohjaa pikemminkin
ulos työvoimasta kuin takaisin työn ääreen.
Mitä sitten pitäisi tehdä?
Olisi tunnustettava, että Paavo Lipposen ja Matti Vanhasen
hallitusten aikana kehitelty työvoimapolitiikka on tullut tiensä päähän: se ei
enää aktivoi, se ei enää työllistä. Jotta se aktivoisi ja työllistäisi,
työvoimapolitiikan perusteet olisi mietittävä kokonaan uusiksi.
En tosin itsekään osaa sanoa, missä uudistuksen rajat
käytännössä kulkisivat. Mutta näpertely mahdollisesti noin 10 000 ihmistä
työllistävän paketin kanssa ei toivottua muutosta tuo. Kuten ei sekään, että
työvoimapolitiikka typistetään työnvälitykseksi, joka sitten yksityistetään.
On johtopäätösten aika.
Erkki Laukkanen
17.9.2016
Takaisin
|