Kilpailykykysopimisen kääntöpuoli
Tätä kirjoitettaessa
liitot neuvottelevat kattavasta ja pitkäkestoisesta työmarkkinasopimuksesta.
Toiset kutsuvat tavoitetilaa yhteiskuntasopimukseksi, toiset
kilpailukykysopimukseksi.
Kummasta on kysymys?
Sitä on vaikea sanoa. Mutta selvästikin sopimisen kiinnepisteitä on kolme:
sisäinen devalvaatio, paikallinen sopiminen ja Suomen malli. Varmasti muitakin
on, mutta keskityn seuraavassa näihin kolmeen eurooppalaisen
työmarkkinakeskustelun pohjalta.
Devalvaatio tarkoittaa kotimaan valuutan heikentämistä suhteessa muihin
valuuttoihin, tavoitteena suomalaisten tuotteiden viennin lisääminen. Euroalueen
sisällä se ei ole enää mahdollista. Siksi vastaavaa, vientiteollisuuden myyntiä
lisäävää vaikutusta etsitään nyt sisäisellä devalvaatiolla, joko palkkoja
polkemalla tai työnantajan sosiaalivakuutusmaksuja alentamalla.
Suomalaisessa keskustelussa sisäisen devalvaatio on esitetty ratkaisuksi Suomen
ongelmiin. Vähemmälle huomiolle on jäänyt kysymys siitä, miten muut maat Suomen
sisäiseen devalvaatioon reagoisivat. Se on outoa, sillä EU:n piirissä on jo
pitempään etsitty laajempaa, koko euroalueella sopivaa sisäisen devalvaation
mallia.
On siis syytä odottaa, että se sisäisen devalvaation malli, johon
sopijaosapuolet Suomessa mahdollisesti päätyvät, on pian käytössä myös monissa
muissa maissa. Jos näin käy – ja miksi ei kävisi – Suomen sisäisellä
devalvaatiolla saavuttama suhteellinen etu voisi nollaantua hyvinkin pian.
Jos näin käy, päädymme juuri siihen, toinen toistaan heikompien
työmarkkinasopimusten kierteeseen, jota eurooppalainen ay-liike on toistaiseksi
pitänyt äärimmäisenä uhkakuvana. Tämän kierteen rinnalla jopa paljon puhuttu
verokilpailu on kevyttä keittoa.
Toinen ongelma koskee paikallista sopimista.
Sille on nyt sovittu puitteet, jotka
sivuuttavat kysymyksen paikallisen sopimisen laadusta. Takavuosina asiaa tutkiessani
huomasin, että paikallisen sopimisen soveltamisongelmat ovat pitkässä juoksussa
kasvaneet samaa tahtia paikallisen sopimisen laajenemisen kanssa.
Miten tämä voi olla mahdollista? Miksi soveltamisongelmien osuus ei ole
oppimisen myötä supistunut? No, tietysti siksi, että paikallinen sopiminen ei
ole tapahtuma vaan prosessi. Ensin sovitaan jostakin, joka sitten
toimeenpannaan. Ja toimeenpanovaiheessa usein myös työorganisaatio muuttuu. Ja
niistä muutoksista työnantaja voi voimassa olevan työnjohto-oikeuden mukaan
päättää yksin.
Ja niin kyselytutkimusten mukaan yleensä päättääkin. Ja tämäkös sopijaosapuolina
toimineita luottamusmiehiä vit…, siis harmittaa. Avovastauksissa, joita olen
vuosien varrella koonnut, tämä harmitus on tuotu varsin selkeästi esiin
sellaisella peräkaneetilla, että tällaista sopimista he eivät halua edistää.
Luottamusmiesten mielestä paikallisen sopimisen laajentaminen (ja
soveltamisongelmien
vähentäminen) edellyttää työntekijän
myötämääräämisoikeutta sopimusten
toimeenpanossa, töitä uudelleen organisoitaessa. Mutta
suomalaisessa
mielipidekeskustelussa tämä asia on korvattu
kysymyksellä työntekijäpuolen
hallintoedustuksella. Se on kuitenkin ihan eri juttu.
Kolmas ongelma liittyy ns. Suomen malliin.
Sen keskeisin viite on Ruotsissa
1990-luvulla käyttöön otettu malli, jossa suuret teollisuusliitot määrittelevät
palkkanormin. Ihan kiva malli, mutta olisi väärin sanoa, että suuret teollisuusliitot
tyytyisivät määrittelemään vain palkkanormin, ja että näin määritelty
marssijärjestys olisi vakaa myös pitkällä aikavälillä.
Eihän se ole ollut sitä muuallakaan. Ruotsissa teollisuusliittojen
määrittelemään palkkanormiin perustava palkkakoordinaatio päättyi viime
syksynä. Ja niin näyttäisi käyneen myös monissa muussa maissa. Ehkä
opettavaisin esimerkki tulee Hollannista.
Suomen SAK:ta vastaava Hollannin FNV ajautui vuonna 2010 sisäiseen kriisiin siksi,
että pienemmät, kotimarkkinoita ja julkista sektoria edustavat liitot, kokivat
suurten teollisuusliittojen päättävän käytännössä lähes kaikista olennaisista
työmarkkinakysymyksistä. Kriisin syvyyttä kuvaa se, että muutamaan vuoteen
FNV:n hallitus ei kyennyt tekemään juuri mitään päätöksiä.
Keväällä 2014 ratkaisuksi ongelmaan keksittiin paluu ”äärimmäiseen”
demokratiaan edustajakouksessa, johon itse SAK:n tarkkailijana osallistuin.
Puheenjohtaja ratkaistiin nettiäänestyksellä ja hallituksen jäsenet valittiin
ipadeilla, ehdokas ehdokkaalta.
Tällaisiin kriiseihin Suomessakin täytyisi varautua, jos Suomen mallista hyvin
vientivetoinen sattuisi tulemaan.
Miksi näistä ongelmista ei keskustella?
Erkki Laukkanen
16.5.2016
Takaisin
|