Mihin katosi harmaa
talous?
Pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmassa ”harmaata taloutta torjutaan
aktiivisesti”. Hallitus ei kuitenkaan
ole kertonut, millaisiin hankkeisiin torjuntatyö perustuu.
Se on erikoista, sillä vuodesta 1996 lähtien harmaata taloutta on torjuttu
hallituksen vahvistamin ohjelmin. Vuoden 2015 lopussa päättyvä kuudes
torjuntaohjelma kattoi 22 hanketta, joiden tavoitteena oli napata 300 – 400
miljoonaa euroa pois veronkierrosta. No, yritykseksi jäi.
Mutta yrittänyttä ei laiteta.
Astetta vakavampi ongelma on nimittäin se, että ei edes yritetä. Tätä
kirjoitettaessa ennakoidaan koko ohjelmallisen torjuntatyön loppua. Hallituksen
piiristä tätä aprikointia ei ole torjuttu. Toivottavasti tämä ei kuitenkaan ole
viimeinen sana.
Hallituksen vahvistamalla ohjelmalla kun on aina se hyvä ominaisuus, että se
tekee tavoitteet läpinäkyviksi. Ohjelma myös täsmentää valmistelun aikataulun
tavalla, joka tekee opposition tietoiseksi siitä, mitä tuleman pitää. Näin sen
hyvin toimivassa demokratiassa pitäisi mennä.
Mutta siinä tapauksessa, että uutta torjuntaohjelmaa ei enää tule, hallituksen
tavoitteilla voi vain spekuloida. Läpinäkyviksi ja julkisen poliittisen
arvioinnin kohteeksi tulevat vain ne esitykset, jotka hallitus suvaitsee tuoda eduskuntaan.
Toistaiseksi on tiedossa vain kaksi esitystä. Valtiovarainministeriössä (VM) on
valmisteltu esitys aktiivisesta
katumisesta (VM062: 00/2015). Lisäksi VM on luvannut valmistella esityksen,
joka oikeuttaisi myös suomalaiset rekisteröimään pörssiyhtiöomistuksensa ns. hallintarekisteriin
(nominee register).
Molemmat hankkeet ovat erinomaisen ongelmallisia.
Aktiivista katumista koskevan lakiesityksen tavoite on saada luonnolliset
henkilöt ja kuolinpesät ilmoittamaan ulkomaille kätketyt varat ja niistä saadut
tulot Suomeen. Näin ”katuvat” tahot vapautetaan rikosoikeudellisesta vastuusta,
eikä rikostutkintaa käynnistetä.
Lakiesityksen mukaan katumismahdollisuus edistäisi veronkierron ja veropaon
torjuntaa, ja – mikä hienointa - ilman verovalvonnan tehostamisen edellyttämiä
hallinnollisia kustannuksia. Kirjallisuuden mukaan vaikutus on kuitenkin
päinvastainen, jos todellista kiinnijäämisriskiä ei synny.
Ensin olisi siis luotava aito kiinnijäämisen riski.
Niin on tehty Ruotsissa, jossa salattuja tulo- ja varallisuuseriä etsii yli 200
ammattilaisen joukko, laajoin tiedonsaantioikeuksin. Valvonnalla aikaansaatu
kiinnijäämisriski on myötävaikuttanut siihen, että aktiivinen katuminen on
tuottanut Ruotsin valtion kassaan jo noin 200 miljoonaa euroa.
Suomessa valvontatyössä puuhastelee noin 15 ihmistä, eikä aitoa kiinni jäämisen
riskiä siten ole. Epäsuorasti tämä tunnustetaan myös lakiesityksessä, jolla
tavoitellaan vain 1- 10 miljoonaa euroa verohyötyä. Eli riittää, kun yksi Casimir
Ehnroothin kaltainen kätkijä katuu
tekojaan.
Tarvitaanko sitä varten oma, yhdenvertaisuuden kannalta ongelmallinen ja
kansalaisten oikeudentajuun huonosti sopiva armahduslaki? Tätä kysymystä
pohtiessa on myös hyvä muistaa, että armahtamisen myötä menetetään mahdollisuus
selvittää ne keinot, joita tulojen kätkemisessä on käytetty.
Syksyllä tulee myös ratkaistavaksi kysymys omistamisen julkisuudesta.
Valtiovarainministeriö lupaa tiedotteessaan (2.10.2015) valmistella eduskunnalle
esityksen hallintarekisterin laajentamisesta suomalaisiin siten, että jatkossa
suomalaisenkin omistajan nimen paikalla lukisi vain häntä edustavan pankin
nimi.
Valmistelusta vastaava Alexander Stubb
ei näe esityksessä mitään ongelmallista. Kuten ei myöskään siinä, että esitys
perustuu valmisteluun Finanssialan keskusliitossa. Jossakin toisessa maassa
tällaista valmistelua tosin kutsuttaisiin rakenteellisesti korruptoituneeksi
valmisteluksi.
Mutta ei Stubb ole ainoa ministeri, jonka ymmärrys on koetuksella. Kaikki
kolmen ässän avainministerit ovat ”Suomen linjan” mukaisesti lupailleet entistä
julkisempaa omistamista. He ovat myös väittäneet, että EU:n uusi arvopaperikeskusasetus
velvoittaa laajentamaan hallintarekisteröinnin suomalaisiin.
Mutta mikä on totuus?
Luvattu esitys on ristiriidassa sen omistamisen rekisteröintiä koskevan kehitystyön
kanssa, jonka vuonna 2008 alkanut finanssivetoinen lama on synnyttänyt. Tämän
kehitystyön tavoitteena on varmistaa, että nimetön omistaminen ja siihen perustuva
diilerivalta ei enää jatkossa maailmantaloutta horjuttaisi.
Vuoden 2014 syyskuussa G20-maat sopivat Australian Brisbanessa, että kaikki
omistajatilit on jatkossa rekisteröitävä edunsaajaomistajan (beneficial owner) nimiin,
ja että haltijavelkakirjoista (bearer bond), joissa edunsaajaomistajan paikalla
on jonkin bulvaanin nimi, luovutaan.
Jos rahanpesusta, veroparatiiseista ja laittomista rahavirroista ihan oikeasti
halutaan irti, niin vaihtoehtoa suoralle omistamiselle ei ole. On totta, että
tämä sana ei nopeasti lihaksi muutu, mutta sitä suuremman kunnioituksen
ansaitsevat ne maat, kuten Norja, Tanska ja Belgia, jotka tälle tielle ovat jo
lähteneet.
Ja niin Suomenkin pitäisi lähteä.
VM:n rahoitusmarkkinaosasto ja Finanssialan keskusliitto ovat kuitenkin
toista
mieltä. Arvopaperisäilytystä koskevan kilpailun
lisäämisen nimissä ne ovat päättäneet,
että suomalaisillakin pitää olla oikeus piilottaa
omistuksensa
hallintarekisteröityjen omistajaketjujen taakse,
lähemmäs veroparatiisitaloutta.
Ulkomaalaiset ja ulkomaalaisiksi laittomasti tekeytyneet ovat toki tähänkin
asti voineet näin tehdä, toisin kuin mm. ulkoministeri Timo Soini on hiljattain antanut ymmärtää. Sen
seurauksena Suomen valtio on menettänyt vuosittain 300 – 600 miljoonaa euroa
veroja, ja jatkossa menettäisi vielä enemmän.
Esityslupauksen mukaan kattavien omistustietojen sijaan tulisi reaaliaikainen
tirkistysreikä kunkin pörssiyhtiön sen hetkiseen omistamiseen - ilman
historiatietoja, jotka kuitenkin ovat välttämättömiä kaikkien kuprujen, kuten veronkierron,
rahanpesun ja sisäpiirikauppojen selvittämiseen.
On pakko kysyä, mihin tällä kaikella oikein tähdätään?
Sitä minä en tiedä. Mutta vaikutelmaksi tästä kaikesta jää, että harmaa
pääomatulo on nyt valtiovallan erityisessä suojelussa. Näin menetellen hallitus pyllistää
palkansaajille ja kuluttajille, jotka joutuvat lopulta maksamaan lisäveroina
myös ne verot, joita pääomatuloista ei makseta.
Eikä tässä kaikki. Ensimmäistä kertaa 20
vuoteen hallitus kieltäytyy täsmentämästä
omia tavoitteitaan yleisöjulkiseen torjuntaohjelmaan. Se on
todella outoa, kun
tietää että veronkierron ja aggressiivisen
verosuunnittelun aiheuttama verovaje
huitelee 5 – 7 miljardin haarukassa.
Jos tämä ei ole hallitusta koskettava ongelma, niin mikä sitten on?
Erkki Laukkanen
Kauppatieteiden tohtori
24.10.2015
Takaisin
|