Lobbaus sääntelyllä vai ilman?
Lobbaus on tullut jäädäkseen, joko sääntelyllä tai ilman. Suomi
näyttäisi haluavan lobbaamisen vapauden, mutta ei siihen liittyviä
velvollisuuksia. Niin haluaa myös EU.
Mistä oikein on kysymys?
Lobbauksella tarkoitetaan
epävirallista vaikuttamista
päättäjiin. Etujärjestöjä, yrityksiä
tai kansalaisjärjestöjä edustavat lobbarit
pyrkivät korvausta vastaan vakuuttamaan
päättäjät edustamansa asian tärkeydestä
esimerkiksi lainvalmistelun yhteydessä.
Lobbauksen juuret löytyvät USA:sta, jossa oikeus
”epäkohdista” lobbaamiseen on kirjattu perustuslakiin. Vastapainona tälle
oikeudelle on sääntely, jonka ansiosta me tiedämme, että ketkä ketäkin ovat
lobanneet, miten ja millä hinnalla.
2000-luvulla lobbaus USA:ssa on tuottanut selvästi paremmin kuin
pörssiyhtiöt keskimäärin. Eniten
lobattuja aiheita ovat olleet verolait, aselainsäädäntö ja ns. Obama-care,
kiistelty kansanterveyslain uudistus. Valtaosan lobbauksesta on rahoittanut
maan rikkain tuhannesosa.
Suomen ja EU:n heikon sääntelyn vuoksi tietopohjaa
vastaaviin laskelmiin ei ole.
Mutta bisneksen ehdoilla lobbaus Suomessakin kasvaa. Siinä
missä ennen lobbasivat etujärjestöt ja yritykset itse, nyt ”tietoa” toimittavat
erilaiset laki- ja viestintäfirmat. Tunnetuin niistä on vuonna 2001 perustettu
Miltton Networks, poliittisesti verkottunut monialatoimija.
Lobbaaminen on lisääntynyt myös strategisen poliittisen
tiedon tuotannossa. Esimerkistä käy amerikkalainen konsulttiyhtiö McKinsey
& Company, joka pääministeri Matti Vanhasen
tilauksesta tuotti keväällä 2010 keskustelualustan seuraavan vaalikauden
hallitusohjelmaneuvotteluihin.
Lobbaukselle sukua on ns. pyöröovi-ilmiö, avainvaikuttajien siirtyminen
julkiselta yksityiselle, ja päinvastoin. Tunnetuin esimerkki – mutta vain
jäävuoren huippu – on Jyri Häkämies,
joka vuonna 2012 vaihtoi työ- ja elinkeinoministeristä EK:n toimitusjohtajaksi
ilman päivänkään karenssia.
Pitäisikö tällaista toimintaa säännellä?
Sääntelyn puolesta puhuvat rinnastavat lobbaamisen ja
vaikutusvallan kauppaamisen tavalla, jossa yksityinen ja julkinen menevät
helposti sekaisin. Olisi tiedettävä, ketä lobbarit edustavat, millä budjetilla
edustavat ja miten edustavat. Muuten lobbaaminen korruptoi valtajärjestelmämme.
Sääntelyä vastaan
puhuvat rinnastavat lobbaamisen ja tiedon
välittämisen. Näin määriteltynä
lobbaaminen on laadun tae: ilman lobbaamista päätökset
olisivat huonompia kuin ne lobattuina ovat. Lobbaamista olisi siten
pikemminkin
lisättävä kuin rajoitettava.
Kumpi näistä lähestymistavoista on oikea, on ratkaistavissa vain
sen perusteella, mitä me lobbausprosessista ihan oikeasti tiedämme. Tietäminen
taas edellyttää varsin mittavaa läpinäkyvyyttä ja sitä tukevia toimia, kuten
lobbareiden rekisteröintiä, joka taas on lobbauksen sääntelyä.
Lobbauksen sääntely on siis avoimuuden edellytys.
Alan kirjallisuudessa tämä lähtökohta yleensä tunnustetaan.
Mutta EU on toista maata. Vuodesta 2005 lähtien sille on riittänyt lobbareiden vapaaehtoinen
rekisteröityminen. Vuonna 2011 uusitun ”avoimuusrekisterin” perusteluissa
painotetaan kuitenkin kansalaisten
oikeutta tietää.
Nähtäväksi jää, miten EU tiedon saannin turvaa. Kovin kauaa se
ei ratkaisunsa kanssa voi kuitenkaan vitkutella. Jos EU:n piirissä toimivista
noin 30 000 lobbarista vain murto-osa rekisteröityy, kansalaisten oikeus
tietää ei toteudu. Nyt heistä tiedetään vain se, että he edustavat noin 3000
lobbausyksikköä.
Sääntelyn puute kyseenalaistaa jo EU:n uskottavuuden. Kun unionissa
korruptioon uppoaa vuosittain noin 120 miljardia euroa, EU:lla on täysi syy löytää
keinot vuotojen tukkimiseksi pian. On vaikea nähdä, miten tämä voisi onnistua
ilman lobbauksen sääntelyä EU-tasolla.
Mutta ei tilanne ole hyvä unionin jäsenmaissakaan.
Transparency
Internationalin mukaan lobbauksen sääntelyä on vain kuudessa tutkituista 25
EU-maasta, lainsäädäntöä vain kahdessa maassa. Suomi on yksi 19 maasta, joista
lobbauksen julkinen sääntely puuttuu lähes kokonaan.
Ja mitä pyöröovi-ilmiöön tulee, niin kahdeksassa maassa ei
ole minkäänlaisia karensseja. Lopuissa 17 maassa on, mutta yleensä varsin
lyhyitä ja ehdollisia. Poikkeus säännöstä on Norja, jossa virkamiesten
karensseista on säädetty lailla jo vuodesta 2005 lähtien.
Tutkimuksen mukaan vain kolmen EU-maan parlamentilla on riittävän
laajat ja toimivat integriteettimekanismit kansanedustajien ja lobbareiden
vuorovaikutuksen sääntelyyn. Suomesta löytyy vain eettinen ohjeisto.
On siis aika ottaa kantaa sääntelyyn Suomessa.
Pohjan sääntelyä koskevalle keskustelulle tarjoaa helmikuussa
ilmestynyt Valtion virkamieseettisen
toimikunnan raportti (Valtion työmarkkinalaitos 3/2014). Se keskittyy kysymyksiin karensseista, mutta arvioi
myös lobbaamisen sääntelyn tarvetta.
Lobbarirekistereihin toimikunta ottaa epäröivän kannan. Toimikunnan
mielestä niille on selvästi pienempi tarve kuin maissa, joissa ei ole käytössä pohjoismaista
julkisuusperiaatetta. Toimikunnan mielestä julkisuusperiaate itsessään – vailla
julkisuutta tukevaa sääntelyä - takaa tasapuolisen vaikuttamisen.
Tästä voi olla myös toista mieltä, kuten kehittyneiden
maiden yhteistyöjärjestö OECD myös on. Se suosittelee pakollista
rekisteröitymistä, ja perustelee sitä vuosien 2008 – 2009 finanssivetoisella
lamalla, jonka syntyyn finanssisektorin jakamalla ”tiedolla” oli olennainen
vaikutus.
Ja mitä pyöröovi-ilmiöön tulee, toimikunta pitää
tavoiteltavana nykyistä suurempaa liikkuvuutta julkisen ja yksityisen välillä.
Joissakin tilanteissa liikkuvuus voi kuitenkin johtaa eturistiriitoihin,
joiden välttämiseksi toimikunta ehdottaa 6-12 kuukauden karenssia
valtionhallinnon ylimmille virkamiehille.
Rajaus on ongelmallinen.
Merkittäviä taloudellisia tietoja käsittelee huomattavasti
suurempi virkamieskunta, kuten ne julkisuudessa esillä olleet aluehallintovirastojen
virkamiehet, jotka virkavapaillaan työskentelevät niiden kaivosyhtiöiden
laskuun, joiden vesilupia he virkatyönään valmistelevat.
Toimikunta ei ottanut kantaa karensseihin politiikan
toimijoille, kuten ministereille, valtiosihteereille ja erityisneuvonantajille.
Ottaen huomioon miten vilkkaasti politiikan toimijat ovat viime vuosina
asemaansa vaihtaneet, olisi toivottavaa, että pyöröovi-ilmiötä tältäkin osin
säänneltäisiin.
Oma juttunsa ovat ne laki- ja viestintätoimistot, jotka toimivat
yksityisen ja julkisen rajapinnassa ilman läpinäkyvää toimintaohjelmaa ja usein
poliitikkotaustaisten konsulttien voimin. Tätä vahvassa kasvussa olevaa
”vaikuttajaviestintää” toimikunta ei jostakin syystä tunnista ongelmaksi.
Miksi sääntelyesitykset jäävät näin vajaiksi?
Yksi syy löytyy lobbaamisen ja vallankäytön välisestä
suhteesta. Se on muuttunut tavalla, jota me emme tällä hetkellä osaa kunnolla edes
sanallisesti kuvata. Me kykenemme kyllä keskustelemaan eräistä lobbaamisen
piirteistä, mutta emme lobbaamisen kokonaisuudesta.
Me emme ole myöskään oivaltaneet lobbaamisen roolia Suomen
kaltaisissa, koordinoidun poliittisen päättämisen maissa. Tässä koordinaatiossa keskeinen rooli on ns. flobbareilla,
funktionaalisilla lobbareilla, jotka käytännössä vastaavat päätösesitysten
esittelystä puolueiden päättäville elimille.
Vallankäytön avoimuus ei myöskään ole ihan niin laajasti
omaksuttu arvo kuin julkislausumista voisi päätellä. Kabineteissa on aina
paketoitu tavalla, josta avoimuus ei ihan ensimmäisenä mieleen tule. Monien mielestä tämä on edelleen kaiken tehokkaan
päättämisen edellytys.
On aika nostaa kissa pöydälle.
Erkki Laukkanen
22.3.2014
Takaisin
|