|
|
EU:n
työmarkkinamalli ei toimi
EU:n
sisämarkkinat pohjaavat ihmisten ja
tuotannontekijöiden
vapaaseen liikkuvuuteen. Vapaa liikkuvuus on tuonut paljon
myönteisiä asioita EU-kansalaisille, mutta se on
mahdollistanut myös palkkojen ja työehtojen
polkemisen.
Näiden ongelmien ratkaisemiseksi EU tarvitsee
työvoiman
käytön ehdot määrittelevän
työmarkkinamallin. EU:n lääke
näihin ongelmiin on
ollut joustoturva (flexicurity). Sen piti olla kompromissi
työnantajien vaatimien joustojen ja
työntekijöiden
edellyttämän turvan välillä.
Mutta toisin kävi.
Vuosina 2006 - 2007 marssijärjestykseksi nousi periaate
”mitä helpompi irtisanoa, sitä helpompi
palkata”
(easy fire, easy hire). Tavoitteeksi asetettiin ”liiallisen
työsuhdeturvan” korvaaminen
”työllisyysturvalla” –
sillä, että
irtisanotut työllistetään.
”Joustoturvan yleisissä periaatteissa”
(heinäkuu
2007) keskeiseksi työllistämiskeinoksi keksittiin
koulutus,
erityisesti ammatillinen aikuiskoulutus. Pohtimatta jäi
kuitenkin
kysymys työsuhdeturvan heikentämisen vaikutuksista
siihen,
kenelle koulutusta tarjotaan ja missä määrin
tarjotaan.
Aikuisen oikeasti joustoturva ei ole edes työmarkkinamalli.
Siitä kun puuttuu työmarkkinamallin keskeisin
tunnusmerkki:
se, että työnantajille tehdyistä
myönnytyksistä, kuten työsuhdeturvan
heikennyksistä, on oikeus vaatia hyvitystä.
Joustoturvassa
hyvityksen oletetaan tulevan kuin Manulle illallinen, joustojen
vauhdittaman talouskasvun kautta.
Aivan kuten uusliberalistit ovat aina
väittäneet.
Varsinainen paukku tulee kuitenkin tässä:
marraskuusta 2007
lähtien joustoturvan uusliberalistisella
marssijärjestyksellä on ollut myös EU:n
työmarkkinaosapuolten hyväksyntä (joint
analysis,
11/2007). Ja loppu onkin sitten historiaa. Joulukuussa 2007 joustoturva
julistettiin EU:n uudeksi työmarkkinamalliksi korkeimmalla
mahdollisella tasolla, Eurooppa-neuvostossa (ks. erityisesti
resoluution artikla 49).
Eurooppalainen ”historiallinen kompromissi” oli
syntynyt.
Käytännössä tästä
kompromissista
päättivät EU:n hallitukset ja
työmarkkinaosapuolet
meiltä kansalaisilta ja palkansaajilta
mitään
kysymättä. Ja kuvaan kuuluu, että kaikki
epäilijät leimattiin ihan perinteisin
leimoin.
Innokkaimpia leimaajia olivat ay-taustaiset demarit, jotka
läpimurron ansiokseen lukivat.
Sitten tuli lama ja lamatesti.
Sitä joustoturva ei läpäissyt. Joustoturvan
oletusten
vastaisesti ammatillinen aikuiskoulutus väheni ja suuntautui
entistä vahvemmin asiantuntijoihin, joiden koulutustaso oli
muita
parempi. Siten laman lopullisiksi maksumiehiksi
jäivät
myös Suomessa ne, jotka koulutusta – ja muuta tukea
–
olisivat eniten tarvinneet.
Ja nyt sitten ihmetellään sitä,
että näin
pääsi käymään. Minusta
tässä ei ole
mitään ihmettelemistä. Jos
työllisyysturvalla ei
ole enää väliä, kuten joustoturva
väittää, miksi ihmeessä
työnantajat
kouluttaisivat muita kuin parasta ja osaavinta
työvoimaansa?
Ja miksi työvoimahallinto kouluttaisi muita kuin
niitä,
joiden työllistämisennuste on hyvä?
Se, mitä minä ihmettelen, on haluttomuus tunnustaa,
että
myös kuitatussa työmarkkinamallissa on olennaisia
puutteita.
Vaikutelmaksi on jäänyt, että
tämä haluttomuus
koskee myös Vasemmistoliittoa. Meillä ei ilmeisesti
vieläkään ole uskallusta ajatella omalla
päällä. Niin tai näin,
kevään 2011
EU-vaalien alla kissa on nostettava pöydälle.
Siihen on tosin muitakin syitä.
Joustoturvan myötä myös
työehtosopimisen
käyttö kansallisen kilpailukyvyn
välineenä on
voimistunut: työehdoista sovitaan vain sillä ehdolla,
että kansallinen kilpailukyky samalla paranee.
Logiikka on
lähes identtinen verokilpailun kanssa: mitä
matalammat palkat
(tai verot), sitä parempi kansallinen kilpailukyky.
Yhdessä palkka- ja verokilpailu vahvistavat nyt toinen
toisiaan
tavalla, joka nopeuttaa kierrettä kohti alimpia palkka- ja
verotasoja. Eikä tarvitse olla mikään
neropatti
ymmärtääkseen, tämä tie
vie lopulta takaisin
aikaan ennen hyvinvointivaltioita, ennen sosiaalista ulottuvuutta ja
ennen Euroopan unionia.
On siis kaikki syy hahmotella vaihtoehtoista kehitystietä.
Työ pitäisi aloittaa EU:n
työllisyysstrategian
päivittämisellä. Nykyinen
työllisyysstrategia
kun ei selvästikään ole lunastanut siihen
kohdistuneita
odotuksia. Se ei lunastanut niitä ennen joustoturvaa, ja
vielä vähemmän joustoturvan valtakaudella.
Ja
työllisyyden laatu siitä strategiasta kokonaan
puuttuu.
Siksi työllisyysasteen kohottamisen rinnalle on nostettava
kysymys
työn ja työelämän laatua tukevista
järjestelyistä, kuten
työntekijöiden
myötämääräämisoikeudesta
oman
ammatillisen osaamisen kehittämistä koskevissa
asioissa
työpaikoilla. Näin on tehty Saksassa vuodesta 2007
lähtien.
Puitteet sille loi Saksan metalliliiton piirissä kehitetty
Hyvä Työ, Gute Arbeit, jossa työn laatu ja
työntekijöiden osallistumisoikeudet ovat kuin kolikon
kaksi
puolta: ei toista ilman toista, ei laatua ilman
myötämääräämisoikeutta.
Tällaisesta oikeudesta työnantajat eivät
varmasti halua
mitään kuulla. Mutta työn laatu ja
työhön
sitouttaminen voisivat hyvinkin kiinnostaa.
Tämä on kritiikkini ydin.
Työn ja työelämän laadun
lisäksi uuden
työmarkkinamallin on toki huomioitava monia muitakin asioita.
Sellaisia ovat mm. kohtuullista palkkaa ja viikkotyöaikaa
koskevat
kysymykset. Niin kauan kuin ne ovat puhtaasti kansallisia
kysymyksiä, pelaaminen jäsenmaiden
välisissä
eroilla varmasti jatkuu.
Uudessa työmarkkinamallissa olisi myös
määriteltävä aktiivisen
työvoimapolitiikan
marssijärjestys ja rahoitusraami. Työvoimapolitiikan
toimenpiteet olisi kohdistettava nuorille ja
pitkäaikaistyöttömille, jotka
toimenpiteitä eniten
tarvitsevat. Ja uskottavaa tukea tähän on
löydyttävä myös EU:n omasta
budjetista.
Uuden työmarkkinamalli olisi myös
löydyttävä
paikka EU:n päästrategiassa, EU 2020 strategiassa,
joka
kokoaa yhteen taloutta ja työllisyyttä koskevat
linjaukset. Vuodesta 2000 lähtien tuo yhteen
kokoaminen on
tehty joustoturvan joustavuutta korostavin ehdoin.
Ja strategian saavutuksiin tulee, niillä ei voi kehua. EU 2010
-strategia oli pettymys myös komission itsensä
mielestä.
Eikä EU 2020 -strategian menestys näytä
yhtään
paremmalta. Sen asettamia tavoitteita ei tulla saavuttamaan, ellei
joitakin asioita mietitä kokonaan uusiksi.
Mitä siis pitäisi tehdä?
Oma näkemykseni on, että EU:n
yhdentymiskehitystä tukeva
sosiaalinen ulottuvuus voi nousta vain hyvin toimivasta
työmarkkinamallista. Työmarkkinamallista irrallisilla
lupauksilla ”sosiaalisesta Euroopasta” voi toki
jatkossakin
ääniä kalastella, mutta sosiaalista
ulottuvuutta niiden
lupausten varaan ei voi rakentaa.
Lähtökohtatilanne on kuitenkin
äärimmäisen
haastava. Viime vuosina erityisesti ay-liikkeen piirissä on
vahvistunut tarve päästä irti
joustoturvasta, ja
hyvä niin. Mutta samalla on voimistunut myös
uusliberalistinen pyrkimys päästä irti koko
EU:n
sosiaalisesta ulottuvuudesta.
Jotta EU:n hajoamiskehitys voitaisiin estää, sen
työmarkkinamalli olisi kiireesti
jäsennettävä
uudella, työn ja työelämän laatua
painottavalla
tavalla. Tämä työ kuuluu
mielestäni EU:n
vasemmistolle. Demarit ovat jämähtäneet
joustoturvaansa,
ja muille poliittisille suuntauksille kysymys EU:n
työmarkkinamallista on toisarvoinen.
Uskallammeko ottaa haasteen vastaan?
Erkki Laukkanen
28.6.2013
Takaisin
|
|
|
|