Venäjä, turvallinen maa?
Suomen Venäjän vastainen raja on toistaiseksi kiinni ja
lisätoimia välineellistetyn ”maahantunkeutumisen” estämiseksi valmistellaan.
Yhdeksi keinoksi on esitetty, että oikeusturvaltaan heikko Venäjä
julistettaisiin palautuskelpoiseksi, eli turvalliseksi maaksi.
Toistaiseksi tätä mahdollisuutta on arvioitu lähinnä
kansainvälisoikeudellisena kysymyksenä. Mutta onhan se muutakin: se on loikka
kohti uusnationalistista maahanmuuttopolitiikkaa, joka kyseenalaistaa kaiken
sen, jonka varaan EU:n vapaan liikkuvuuden eetos aikanaan perustettiin.
Miten tähän on tultu?
Ihmisten ja työvoiman vapaa liikkuvuus on ollut EU:n
virallisen maahanmuuttopolitiikan ydin 1990-luvun alusta lähtien. Kaikilla
ihmisillä on oikeus ihmisarvoiseen elämään ja sen etsintään yli kansallisten
rajojen. Tietyin edellytyksin tämä pätee myös kolmansien, EU:n ulkopuolelta
tulevien maiden kansalaisiin.
2000-luvulla tästä positiosta on otettu takapakkia. Jo huhtikuussa
2013 päivätyssä kirjeessään Itävallan, Britannian, Saksan ja Alankomaiden
sisäministerit nostivat esiin petosriskin sosiaalietuuksien hakemisessa ja
vastustivat ihmisten ehdotonta vapaata liikkuvuutta ja sosiaalietuuksien
saatavuutta.
Sittemmin "hyvinvointisiirtolaisuuden" ja
"etuusturismin" nimissä käyty debatti on johtanut hyvinkin selviin
irtiottoihin siitä, mitä 1990-luvulla tavoitteeksi asetettiin. Erityisen kiihkeäksi kielenkäyttö on muuttunut
EU:n ulkopuolelta tulevien pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden kohdalla.
Ja mitä radikaali oikeisto edellä, sitä muut konservatiivit
perässä.
On syntynyt pysyväisluontoinen jännite työperäisen ja turvaperäisen
maahanmuuton välillä. Yhä uudelleen ja poliitikkomme näyttävät järkyttyvän
siitä, että valmiiksi koulutetun työvoiman sijasta tuleekin erilaisia ja
työvalmiuksiltaan puutteellisia ihmisiä.
Eikä kysymys ole vain tulijoiden määrästä. Olennaisesti
kiihkoiluun vaikuttaa myös, mistä ihmiset tulevat. Runsas miljoona pakolaista
Lähi-idästä sai koko Euroopan sekaisin vuonna 2015, mutta viime vuosina tulleet
4,1 miljoonaa ukrainalaista pakolaista ovat saaneet aivan eri kohtelun.
Tämä sotku on sisäänrakennettu myös pääministeri Petteri Orpon
hallitusohjelmaan. Työvoimaa kyllä haluttaisiin lisää sekä muista EU-maista
että – käytännössä – myös kolmansista maista, mutta vain mahdollisimman valmiina
ja homogeenisena työvoimatavarana.
Ilmiö ei sinänsä ole aivan uusi.
Jo 1960-luvulla syntynyt Saksan vierastyövoimamalli – tulee
sanasta ”gastarbeiter”, vierastyöläinen – alleviivasi maahanmuuttajien asemaa
tilapäisenä, ei-kotoutettavana työvoimana erotukseksi niistä harvoista, joille
oltiin valmiit antamaan samat oikeudet ja velvollisuudet kuin kotomaan
kansalaisille.
Nykyisellä uusnationalistisella maahanmuuttopolitiikalla on
sama tavoite. Toistaiseksi se ei kuitenkaan ole EU:n virallinen politiikka,
vaan erilaisiin kansallisiin hallitusohjelmiin ja sisäasiainministerien turvallisuuspoliittisista
linjauksista, eräänlaisesta piilokoulutusohjelmasta.
Ei siis ihme, että työvoimapoliittiset, työperäisiin
maahanmuuttoon liittyvät kysymykset sekoittuvat nykyään helposti rajavalvontaa
ja oleskeluoikeutta koskeviin turvallisuuspoliittisiin kysymyksiin. Erityisen
pahassa solmussa nämä asiat näyttäisivät olevan nyt Suomen itärajalla.
Miksi juuri siellä?
Syksyllä 2015 Ruotsin kautta tuli Tornioon runsaat 30 000
turvapaikanhakijaa Lähi-idän sotatoimialueilta. Hieman myöhemmin, talvella 2016,
Venäjältä tuli vielä vajaat 2000 lisää, pääosin Sallan ja Raja-Joosepin kautta.
Siten Venäjän kautta tulleiden osuus jää alle 10 prosenttiin kaikista
tulijoista.
Oma juttunsa on tietenkin se, kuinka paljon ja tietoisesti
Ruotsin ja Venäjän raja- ja turvallisuusviranomaiset tulijoita Suomen rajalle
ohjasivat. Mutta kyllä tulijoiden määrälläkin on oma merkityksensä ja sen
pitäisi myös näkyä siinä, miten eri maiden viranomaisten toimintaa arvioidaan.
Mutta tähän päivään mennessä ole nähnyt vielä yhtään selvitystä
siitä, miksi Ruotsin viranomaiset sallivat näinkin mittavan joukon kulun maansa
läpi Suomen rajalle. Eikä tuolloin valmistelusta vastanneen Päivi Nergin
muistelmakirja Tiukka paikka (Docendo, 2019) tähän kysymykseen tartu.
Se on outoa, sillä vuonna 1990 ja vuonna 1997 voimaan
astuneen Dublinin sopimuksen mukaan Ruotsilla olisi ollut ensisijainen vastuu
turvapaikanhakijoiden vastaanotossa ja turvan tarpeen arvioinnissa. Tiettävästi
kukaan ei kuitenkaan ole ehdottanut Ruotsista tulleiden työntämistä takaisin
Ruotsiin.
Mutta onneksi meillä on Venäjä.
Venäjältä tulleista virallinen Suomi tiesi heti kertoa, että
kysymys oli viranomaisten ”masinoimasta” maahantunkeutumisesta. Voi toki niinkin
olla, mutta yleisöjulkista tutkimusta asiasta ei ole tehty. Norjassa sen sijaan
on, ja käteen siitä tutkimuksesta jäi, että ratkaiseva syy reitin valinnalle
oli reitin hinta.
Fridtjof Nansenin instituutin tutkijoiden mukaan
turvapaikanhakijoita houkutti Norjaan ja Suomeen halpa matka ja turvallinen
reitti. Tutkimuksen mukaan matkan hinta Lähi-idästä Venäjän kautta Norjaan oli
2 500 dollaria, kun taas reitti Kreikan kautta maksoi 18 000 dollaria. Tässä
linkki suomenkieliseen artikkeliin.
Norjalaistutkijat arvioivat Norjan ja Suomen tapahtumien
taustoineen olleen hyvin samanlaiset. Ero oli lähinnä siinä, että ihmisten meno
Suomeen yltyi vähän myöhemmin. Mitään Venäjän hybridisodaksi tunnistettavaa
tutkijat eivät löytäneet.
Tiettävästi jotkut lukijani ovat tästä eri mieltä. Minun ykkösviestini
on kuitenkin se, että tämän kokoluokan ongelmia ei saisi kuitata poliittisella
puheella eikä ns. tiedustelutiedolla ilman vahvaa yleisöjulkista tutkimusnäyttöä
ja siitä käytyä keskustelua. Jos tästä tingitään, tingitään demokratiasta.
Täsmennän viestiäni parilla esimerkillä.
Ensimmäinen esimerkkini tulee syksyltä 1999, jolloin
Suomessa varauduttiin vuonna 2004 toteutuneeseen EU:n itälaajentumiseen.
Keskeinen kysymys silloin oli, tarvitaanko työvoiman ja ihmisten liikkuvuudelle
jonkinlainen siirtymäaika. SAK:n - tai ainakin parin sen johtajan - mielestä
tarvittiin.
Perusteeksi
esitettiin, että ilman siirtymäaikoja Suomeen tupsahtaisi ”yhden yön yli”
noin 400 000 virolaista. Tässä tapauksessa lähdekritiikki oli mahdollinen,
sillä lähteeksi ilmoitetun kyselytutkimuksen mukaan luku kertoo vain
kiinnostuksesta Suomessa työskentelyyn, ei todellisesta maahanmuuttopaineesta.
Toinen esimerkkini tulee Mäntsälän messuilta keväältä 2017.
Yhtenä puhujana messuilla oli perussuomalaisten tuleva puoluesihteeri Arto Luukkanen. Hän tiesi kertoa, että Suomeen pyrkivien
jonossa on noin 80 000 ”maahantunkeutujaa”, eli 2,5-kertaa se mitä
ennätysvuonna 2015 tuli.
Lähteeksi puhuja ilmoitti sotilastiedustelussa käytetyn
fraasin, ”saadun tiedon mukaan”. Sen lähteen luotettavuus ei tietenkään ollut
yleisön arvioitavissa. Mutta vaikutus oli haluttu. Muuten suorastaan tylsä puhe
oli pelastettu ja kuulijat – tai ainakin osa heistä – shokissa.
Ei siis ole ollenkaan sama, miten uhkakuvia perustellaan.
Jos lähde on ei-julkinen tai muusta syystä lähdekritiikin ulkopuolella, faktan
ja fiktion erottelusta tulee mahdotonta. Silloin kansan edun nimissä voidaan
esittää melkein mitä tahansa, jotta esitetty uhkakuva ei toteutuisi.
Ja näin on myös tehty.
Viimeisen vuoden aikana meille on tarjoiltu kaiken
lähdekritiikin ulkopuolelle jääviä ”tietoja” turvapaikanhakijoiden vyörystä
itärajan yli Suomeen. Yksi ministeri ovat puhuneet sadoista, joku toinen
tuhansista tulijoista, mutta lähde on aina pidetty visusti lähdekritiikin saavuttamattomissa.
Niin paljon kuin Suomessa on viime
aikoina puhuttu
maahanmuuttopolitiikan välineellistämisestä, niin Suomen
oma rooli keskustelun välineellistämisessä
on jäänyt kokonaan Venäjän varjoon. Siinä
ohessa kykymme tehdä ero isojen ja
pienten ongelmien välillä on olennaisella tavalla
heikentynyt.
Vaikutelmaksi keskustelusta on jäänyt, että niin kauan kuin
Venäjä käy sotaa Ukrainassa, Venäjää ja sen toimia tarkastellaan valittua
viholliskuvaa vasten myös maahanmuuttopolitiikassa, ikään kuin Suomen
itärajalle turvapaikanhakijoita voisi päätyä vain osana Venäjän
hybridioperaatiota.
Eikä tulijoiden todellisella määrällä ole lopulta mitään väliä.
Valitussa retoriikassa yksikin turvapaikanhakija voi olla
kansallista turvallisuutta uhkaava tekijä, josta pääsee vain tunkemalla hänet
takaisin sinne, mistä on tullut, ilman yksilöllistä turvantarpeen selvittämistä.
Puhumattakaan siirtolaisista, jotka ”saadun tiedon mukaan” ovat niitä ”elintasopakolaisia”.
Viimeisimpänä palikkana tässä uusnationalistisessa
päättelyketjussa on väite, jonka mukaan Venäjä on turvallinen ja siksi
palautuskelpoinen maa. No, ei varmasti ole. Global Peace Index
-vertailussa Venäjä on yksi maailman turvattomimmista maista erityisesti
ihmisten oikeusturvan kannalta tarkasteltuna.
Siksi se, että Suomesta turvapaikkaa hakevilla voi olla
oleskelu- tai opiskelulupa Venäjällä, ei ole mikään tae ihmisarvoisesta kohtelusta
ja osaamistasoa kohottavasta opiskelusta. Ne luvat ovat vain pari Venäjän byrokratian
vaatimaa proopuskaa lisää, vailla todellista sisältöä.
On aika vetää yhteen.
Ne tavoitteet, joita EU 1990-luvulla asetti ihmisten ja
työvoiman vapaalle liikkuvuudelle, eivät enää ole aidosti voimassa. Yksilön
turva on korvattu kansallisella turvallisuudella. Yksi esimerkki siitä on
pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelma ja siihen perustuva, Suomen itärajan
turvallisuutta koskeva debatti.
Se debatti on perustunut uusnationalistisiin, lähdekritiikin
ulkopuolelle jääviin uhkakuviin maahanmuuttopaineista Suomeen. Tällaisia uhkakuvia
on toki ennenkin käytetty politiikan keinoina, mutta nyt niille ollaan
hakemassa lainsäädäntöön perustuvaa oikeutusta.
On jännittävää
nähdä, millaisia yleisperusteita valmisteilla
olevaan lainsäädäntöön kirjoitetaan. Lukeeko
sielläkin, että yhtäältä Venäjän
ihmisoikeustilanne on kurja, mutta toisaalta, mitä
turvapaikanhakijoiden palauttamiseen
tulee, Venäjä on turvallinen maa?
Erkki Laukkanen
2.3.2024
Takaisin |